onsdag 13. august 2008

Snarveien over Rådhusplassen

Da er man tilbake fra ferie, og siden Stortingsgata åpner igjen for trafikk allerede på mandag er det på høy tid å blogge indignert om alle snikerne som kjører over Rådhusplassen.

Det virker som om det er ukjent for de fleste, men Stortingsgata er ingen lovlig snarvei for folk flest. Det er KUN buss og taxi som har lov til å kjøre Stortingsgata fra ende til ende. Det er skiltet med forbud for motorvogner et kvartal der, mye på samme måte som det er over Rådhusplassen nå (med det unntaket at det er strengere over Rådhusplassen, der er det ikke tillatt for taxi heller).

Tidlig i sommer stilte jeg meg opp litt til side for veien en snau halvtime en stille formiddag før jeg skulle på jobb, bare i tilfelle jeg skulle være så heldig å få fotografert en sniker.

Jommen sa jeg smør...

Den første snikeren kom så fort at jeg ikke rakk å fokusere engang:



Motorsyklister pleier jo ellers å benytte enhver anledning til å skryte av at de er mer oppmerksomme i trafikken enn alle oss andre, uten annen begrunnelse enn at de kjører motorsykkel. La meg derfor stille det vanlige spørsmålet: Ser han ikke skiltingen, forstår han ikke skiltingen, eller bryter han loven med vilje? Og hvilket alternativ er egentlig verst?

Jeg har hørt rykter om at Politiet i forkant av omkjøringen gikk svært offensivt ut og sa de skulle ta alle snikerne. Modus operandi var visst at de skulle gjøre som jeg, ta bilder av dem -- men sende forelegg i posten, ikke henge dem ut i en blogg.

Har ikke sett en eneste politipatrulje der, jeg. De må ha vært der på fridagene mine.

Motorsyklisten var forresten ikke den eneste tohjulingen som kjørte der ulovlig. Jeg så også to mopedister. Mopedister gjør jo som de vil, det er vi vant til, der går det på fortau og i sykkelfelt og over gangfelt -- over alt hvor det er fysisk mulig å ferdes.




En annen trafikantgruppe som ofte påtreffes der de ikke har noe å gjøre, er de som kjører el-bil. Nå har de jo fått generell tillatelse til å kjøre i kollektivfelt, og dermed later de til å tro at de har lov til å kjøre alle steder hvor bussen har lov til å kjøre.




Den neste krabaten er litt mer i gråsonen. Det er jo klart at bergingsbiler må kunne kjøre dit det er behov for dem, men jeg kunne ikke se at denne bilen stoppet noe sted på Rådhusplassen. Det var bare en snarvei gjennom sentrum. Sannsynligvis ulovlig.



Den siste snikeren har ingen unnskyldning, i hvert fall.

Ingen kommentarer: