fredag 23. november 2007

Et ganske vanlig syn i Storgata

Det er ingen hemmelighet at jeg synes trikkeførerne kjører altfor aggressivt i Oslo, spesielt synes jeg de er helt kriminelle til å kjøre på gult (og rødt) lys. Nå som det er nedsatt hastighet for trikken forbi Nygata er det ekstra ille. Der sitter man i Nygata og følger med på lysene, og venter på at det skal bli grønt. Så ser man at idet trafikken i Storgata får gult siger det frem en monstertrikk i gangfart. Og vi som står i Nygata får grønt lys, uten at vi kan gjøre noe, for krysset er fullt av trikk. Fotgjengerne får grønn mann for å krysse Storgata, men kan ikke gjøre noe, for krysset er fullt av trikk. Og før man vet ordet av det er det grønt lys i Storgata igjen. Og der kommer det jammen meg enda en monstertrikk. Repeat ad nauseam. Jeg hater det rullende fortauet. Jeg hater trikker. Jeg hater sentrum om ettermiddagen.

Litt lenger bort i Storgata, der Lybekkergata/Hammersborggata krysser ved holdeplassen Brugata, er dette et temmelig vanlig syn:



Monstertrikken har som vanlig kjørt på gult eller rødt, men den ustoppelige mengden med fotgjengere som krysser Storgata her (det var tynt med fotgjengere på bildeutsnittet) lar seg ikke affisere av en dum trikk, og trikkeføreren har vel egentlig ikke lyst til å kjøre dem ned. I stedet blir det kryssende trafikk som må lide. Og når trikken endelig kommer forbi fotgjengerne er det blitt grønt lys for meg for lenge siden, men den trafikken som trikken hindret er nå ute i krysset, og jeg kommer ingen vei, og på grunn av det rullende fortauet kommer det en trikk til, og ... har jeg vært her før?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vil du ha et tips, bussemannen?

Enten; skaff deg en ny jobb -
eller; kjør andre ruter.

bakkushan sa...

Som f.eks. 37-bussen, som jo har den udelte gleden av å skulle krangle seg gjennom tre rundkjøringer mellom holdeplassen i byggeplassen rundt Jernbanetorget og holdeplassen ved enden av Galleri Oslo, for deretter å kose seg i Tøyenbekken/Grønlandsleiret?

Eller tenker du på 20-bussen og den flotte venstresvingen fra Ole Bulls gate ut i Christian Michelsens gate?

21-bussen?

25-bussen?

Kom igjen, ikke vær så sky, du husker nok hvilke andre ruter som liksom er bedre.

Eller kanskje du finner deg en annen blogg å disse ...

Anonym sa...

Tja, hvis man er lite glad i dagens Oslo sentrum; hva med en liten tur på 51, med nydelig natur og skjønne omgivelser i Maridalen? Ellers så var ikke 25 et så dumt forslag, for den har jo stort sett bare et par kryss å forsere på veien mellom Majorstua og Ullevål, for deretter å bli rolig og behagelig uten særlig bytrafikk på resten av ruta.

Ser forresten ikke problemet i venstresvingen Ole Bulls gate/Christian Michelsens gate, da det er lysregulert med god "prioritering" når man kommer rullendes, samt at det stort sett er god plass for å komme seg ut på ring2.

Diss? Disser vel ingen blogger, jeg. Liker å lese den bloggen her jeg, men tips er vel lov å gi :)

bakkushan sa...

Jeg skjønner at anonym ikke tar 20-bussen særlig ofte, evt. kun i lavtrafikkperioder, og derfor ikke kjenner forholdene ved Ole Bulls gate/Christian Michelsens gate. Her skal en leddbuss på magisk vis få plass når personbiler sperrer krysset.

25-bussen sliter seg gjennom noen ganske morsomme forhold rundt Ullevål stadion før den skal krangle litt med mer eller mindre hensynsfulle privatbilister og syklister der den kommer inn i Maridalsveien.

51-bussen ser jeg når jeg er i Maridalen, og sjåførene der har nok sine egne historier å fortelle.

Det du later til å ha gått glipp av er at alle yrkesgrupper har et behov for å "blåse ut" litt om sine opplevelser i jobben. Yrkessjåfører har rikelig med slike opplevelser, selv om det kanskje er på en idyllisk busslinje som kun blokkeres av sykkelløp på kveldene.

Denne bloggen handler til en stor grad om slike opplevelser. Ditt "tips" er skivebom.