lørdag 7. juli 2007

Potensiell dyr kjøring

Bakkushan skrev et innlegg for noen dager siden om bilførere som måtte betale dyrt for å ha ignorert skiltingen, og svingt ulovlig. Her et fire andre steder hvor jeg mange ganger daglig ser ulovlig kjøring. Det er bare for Politiet å stille seg opp.

Dette er i Tollbugata, ulovlig sving inn i Kongensgate. Veldig vanlig. Faktisk ufattelig vanlig. Noen bilister har fått med seg at de ikke har lov til å kjøre i kollektivfeltet, så de vrenger inn i Kongens gate fra venstre fil.

I dette tilfellet: Kjøring i kollektivfelt (4200 kroner) og ulovlig sving til høyre (også 4200 kroner). Begge disse bilene står ulovlig i kollektivfelt (faktisk på holdeplassen min, dere kan se skiltet), og begge svingte ulovlig. Faktisk hadde begge to ligget ulovlig i høyre felt i flere kvartaler...




Litt lenger nede i Tollbugata har vi denne fyren. Han står ulovlig i kollektivfeltet (4200 kroner), og svinger ulovlig til høyre (nye 4200 kroner). At han er flink og bruker blinklys klarer dessverre ikke å rette opp det dårlige inntrykket.




Her er vi kommet frem til fortauet mellom Skippergata og Storgata, som jeg nevnte i forrige innlegg.

Det er vanskelig å ikke se dette skiltet, så jeg kan bare konkludere med at denne bilisten ikke skjønner skiltingen. For han er vel ikke så hjernedød at han ignorerer skiltingen? (4200 kroner)




Jeg har lagt merke til at nesten alle som kjører ulovlig over fortauet nevnt over, også kjører ulovlig litt lenger borte i Storgata, hvor disse skiltene står:



Du i lastebilen -- hvis du ikke ser skiltene bør du levere tilbake sertifikatet. Hvis du ikke skjønner skiltene bør du levere tilbake sertifikatet. Hvis du bevisst ignorerer skiltingen håper jeg du en gang må betale 4200 kroner for din forakt for trafikkreglene. Og slikt kaller seg yrkessjåfør. Er det rart respekten for yrkessjåfører går ned.

1 kommentar:

Trynnn sa...

Det er ikke lett å levere varer i Oslo. Man kan ikke alltid kjøre gigantiske omveier for å komme lovlig fram. Vi bruker de veiene det er mulig å kjøre, og prøver selvfølgelig å ta hensyn til kollektivtrafikk og Handicappede.