onsdag 17. oktober 2007

Kollektivfelt i Skippergata

I kveld skjedde det altså. De har malt kollektivfelt i Skippergata. Det skal bli spennende å se om det hjelper. De kollegene jeg har snakket med i kveld, tror ikke feilparkeringene vil bli borte, og nå vil de stå i kollektivfeltet i tillegg. Dessuten er den store flaskehalsen andre steder (les: fotgjengerfeltene i Gunnerus' gate).

Det er viktig å merke seg at dette kollektivfeltet er en straksløsning som er kommet i stand ved direkte intervensjon av samferdselsbyråd Peter N Myhre, et halvt år etter at omkjøringen begynte. Vi kan konkludere med at de som planla omkjøringstraseene til de grader feilberegnet det trafikkaoset som ville oppstå.

I en kommentar som jeg ikke har funnet på nettet (derfor har jeg fotografert utklippet som henger på veggen på jobben), kommenterer Aftenpostens journalist Pål V. Hagesæther den 2. oktober arbeidene ved Jernbanetorget. Hele kommentaren er gjengitt som bilde nedenfor, men jeg vil spesielt trekke frem dette:

Er det i det hele tatt noen som er fornøyd med planene? Prosjektleder Harald Rapp Nilsen i Statens vegvesen sier at de har valgt å prioritere fotgjengere og kollektivtrafikk. Det siste er neppe busselskapene enig i. Forhåpentligvis blir krysset i det minste bra for fotgjengerne, slik at noen kan glede seg over alle de millionene som blir brukt.


Og dette:

Et ferskt eksempel på hvor galt det kan gå når man bygger før man lytter, finnes i Stortingsgata. Her ble estetikken prioritert fremfor det som var funksjonelt, med det resultat at bussjåførene ristet seg gale på grunn av brosteinen. Nå må hele gateløpet legges om igjen, og vi vil helst slippe å tenke på hvor mye penger som er kastet bort.

Det finnes bare én konklusjon: Statens vegvesen og prosjektleder Rapp Nilsen må ta en timeout og lytte til de innvendingene som er kommet. Det er både billigere og mer praktisk å legge om planene nå, enn å måtte grave opp alt på nytt igjen om noen år.


Amen.

Ingen kommentarer: