fredag 23. mai 2008

Upopulære miljøbusser

Linje 21 er blitt profilert som ekstra miljøvennlig, siden den er ment å trafikkeres utelukkende av nye busser som går på bioetanol -- eller rett og slett etanol. Det er visst vanlig å kalle etanol som brukes som drivstoff for bioetanol, det høres vel ekstra miljøvennlig ut da.

Det har vært enkelte barnesykdommer med disse bussene, for eksempel gjengangere som at de trekker dårlig (bussene skal trimmes i forbindelse med service fremover) og dørproblemer (lufttrykket skal økes). I tillegg er det alltid noen som misliker alle busser som ikke heter noe med MAN...

Jeg ser i mediene at beboere i Camilla Colletts vei, en trang gatestubb 21-bussen kjører gjennom, klager over støy fra disse bussene. Det synes jeg er merkelig, for jeg har aldri oppfattet motorlyden fra disse bussene som verre eller bedre enn andre busser, verken på tomgang eller i forbifarten.

- Bussene har en litt annen motorlåt og resonans. Jeg ser ikke bort fra at det er noe med motorstøyen som påvirker miljøet på en eller annen måte, sier trafikksjef Tore Bogen i Ruter AS. Han har samtidig bedt produsenten om dokumentasjon på hvorvidt støykravene virkelig oppfylles.

Men altså -- på bildet i avisen ser vi en desibelmåler. Den er tydeligvis bare brukt som en attrapp, for ikke et eneste sted i artikkelen er det nevnt et konkret desibeltall. Ikke fra målinger i gaten, ikke fra målinger inne i leilighetene, og ikke målinger fra normale dieseldrevne busser. Det er ikke nevnt hvilke krav som stilles til lydtrykk fra trafikk. Tore Bogen nevner heller ikke hvilke konkrete krav som er stilt, utover at de er «ganske strenge» og «i tråd med direktiver».

Det er synd at en tilsynelatende interessant artikkel vinkles som ren synsing.

Ingen sier et eneste ord om den spesielle eksoslukten heller...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er helt enig i at disse Scaniaene bråker! Det gjør til og med de "gamle", som kjører på vanlig diesel. De som kjøres av Norgesbuss på bl.a. linjene 23,24,46 osv. De bråker på en spesiell måte, de "brummer", på en veldig lav frekvens. Dette er noe jeg har lagt merke til i lang, lang tid. Og de nye som kjører på etanol er likedan...

bussemannen sa...

Javisst brummer de mer (akkurat som en Citaro eller Solaris med V8 brummer mer enn en Lion's City med rekkesekser), men BRÅKER de mer, altså er lyden fra dem høyere, målt i dB?

Anonym sa...

Det er vel helst snakk om at disse naboene er vant til lyden av Lion's City-ene som smyger stille og rolig forbi. Når det da kommer en buss med en annen lydfrekvens oppleves det som uvant og støyende... Men de blir nok vant til det...
Det handler om tilvenning, ikke noe annet...

Anonym sa...

Kanskje brummer de nok til at syklistene hører at vi ligger bak dem i kollektivfeltet og trøkker. Det ville vært en fin ting.

bakkushan sa...

Hva skal det føre til, da? At syklisten magisk sier "poof" og forsvinner i en røyksky? Enn så lenge har syklister, mopedister, motorsyklister og elbiler lov til å benytte kollektivfeltet. Det får vi vel tåle?

Anonym sa...

Om ikke akkurat forsvinne i en røyksky, så kan vel angjeldende syklist hoppe opp på fortauet når det er åpenbart at han/hun sinker kollektivtrafikken? Det er jo tross alt kollektivtrafikken som bør få førsteretten til kollektivfeltene! Og av trafikantgruppene du nevner er det en som skiller seg ut, som den eneste gruppen som sinker oss (spesielt i oppoverbakker). Det går helt fint å være i veien selv om man har lovlig opphold. Det kan jeg skrive under på, jeg blir flere ganger daglig tutet på av andre trafikanter fordi jeg gjør jobben min og betjener holdeplasser uten busslomme (linje 21) og derfor sperrer veien noen sekunder.

Når det gjelder hvilke trafikantgrupper som skal få tilgang til kollektivfelt/sambruksfelt er dette et emne som stadig debatteres. El-biler fikk tilgang til utvalgte kollektivfelt i Oslo og Akershus for temmelig nøyaktig fem år siden, og generell tilgang i 2005. Siden er tilgangen blitt fjernet for tre- og firehjuls mopeder/motorsykler (interessant nok er Buddy (tidligere Kewet) klassifisert som firehjulsmotorsykkel, men det trumfes vel av el-driften), minibusser mister tilgangen ved årsskiftet (med noen unntak), og det har vært diskutert å fjerne tilgangen for taxi (!). I Oslo finnes det egne kollektivfelt hvor taxi ikke har anledning til å kjøre (som om de bryr seg).

Det kan også nevnes at sambruksfeltene i Trondheim 30. juni blir skiltet om til rene kollektivfelt. Det viste seg nemlig at trafikken i sambruksfeltene ble for stor, slik at kollektivtrafikken ble unødig sinket.

Det er derfor ikke selvsagt at syklister alltid skal få ha tilgang til kollektivfeltene. Trenden ser ut til å være at trafikk som sinker, eller antas å sinke, den legitime kollektivtrafikken skal bort fra bussfilene. Plutselig en dag er det noen som får for seg å undersøke om syklistene sinker bussene...

bakkushan sa...

Jeg skjønner hva du mener, men før du kan forvente at syklister hopper opp på fortauene, så må det nok skje noe med reglene. Syklister har IKKE NOE å gjøre på fortauene! Der er de også til hinder og fare.

De eneste tilfellene hvor syklister har noe å gjøre på fortauene er der hvor det ikke er noen fotgjengere, og hvor fortauet er i god nok fysisk stand til å benyttes til sykling, og selvsagt hvor hastigheten er lav nok.

Skal syklistene ut av kollektivfeltene, så må det nok opprettes egne, fysisk atskilte kjørefelt for syklistene, som ikke er slik ordnet at f.eks. busser og annen transport "kutter" svinger, at de ikke munner ut i holdeplasser, osv.

Dessverre ser det ikke ut at politikerne våre har tenkt å finansiere noe slikt, selv om det blir flere og flere som sykler.

Kan jeg forresten få hevde at bussen bør ut av kollektivfeltet og opp på fortauet når den sinker meg? ;)

Anonym sa...

Syklistene er kasteballen i trafikken. Ingen vil ha syklister virker det som. Spør du bilister og førere av andre motoriserte farkoster er svaret at syklister bør meies ned hvis de ikke holder seg på fortauet. På fortauet er det mødre med barnevogner, pensjonister, mosjonister og skoleungdom som dominerer; Syklist se å kom deg vekk fra fortauet - her skal jeg gå!

Den ultimate løsningen er det omkring 1 meter brede feltet som plasseres mellom kollektivfelt/vanlig kjørefelt og fortau. Her er det syklisten som er sjefen, fotgjengere holder seg unna og kjøretøy har ingenting å gjøre i feltet.

I Stavanger er vi så heldige at det faktisk er en god del slike felt, spesielt i retning sykkelbyen Sandnes...

bakkushan sa...

Det er en god del slike sykkelfelt i Oslo også.

Problemene er mange, men kan i korthet oppsummeres med at de er trafikkfarlige.

Her er det jeg klarer å komme på av problemer med slike felter i øyeblikket:

- Man foretar varelevering ved å parkere lastebilen/varebilen i feltet.
- Drosjer og andre bruker det til midlertidig parkeringsplass eller til å bråbremse i for å ta opp/slippe av passasjerer.
- Bilførere (inkl. bussene!) kutter svinger slik at det ikke er plass til syklene der. (Noen steder har ikke de store bilene noe valg, så der er de unnskyldt, men de som tegnet opp feltene er ikke unnskyldt).
- Bilførere tror at fordi syklisten har et eget felt, så kan man passere tett på syklisten, dvs. plassere høyresiden av bilen tett på feltskillelinjen. FEIL!
- Feltene er tidvis smalere enn 1 meter, men burde vært 2 meter (pga. ovenfornevnte forhold, og at syklistene også skal kunne foreta trygge unnamanøvre).
- Feltene munner ut i holdeplasser, forsvinner plutselig like før kryss og rundkjøringer, dirigeres rett opp på fortau(!), gjennom smale og farlige hindre ved bommer, osv.
- Feltene brukes som søppeldynge av bilister og fotgjengere. Skarpe småstein, flaskerester, knuste lykteglass, spiker, skruer, festetau med metallkroker - det er ikke måte på hva man finner i disse feltene.
- Feltene har kummer med langsgående hull (dumt for sykler med tynne dekk), de har runde kummer med hull rundt (dumt for alle), de har dårligere asfaltkvalitet (kun hovedfeltene asfalteres på nytt).
- Feltene gir et feilaktig inntrykk av at syklistene har plikt til å sykle der, noe som bidrar til trafikkfarlige situasjoner med bilførere.

Oppmalte felter ser fine ut og er en grei sovepute for politikere som tror de kan påstå at de har gjort noe for trafikksikkerheten. Men den påstanden er i beste fall en hvit løgn.

Fysiske skiller må til, det må være brede felter med god asfaltkvalitet, og det må gjøres godt rent der.