mandag 9. juni 2008

Sutring i varmen

Til lags åt alle kan ingen gjera, diktet Ivar Aasen.

Etter at vi i mange år har fått klager fra kundene (for ikke å snakke om at vi har lidd selv) på grunn av varme busser om sommeren, kunne vi møte den siste hetebølgen med en moderne busspark hvor nær 100% har klimakontroll i hele bussen.

Jeg er sikker på at de aller, aller fleste kundene setter pris på kjølige busser når utetemperaturen strekker seg opp mot (og forbi) tretti varmegrader, men det er alltid noen som ikke er fornøyd. Og disse går ofte til avisen:



Nå er det plutselig for kaldt i bussene våre, og visstnok sitter vi sjåfører og hutrer også.

Men vi sjåfører er ikke prisgitt termostaten som styrer temperaturen i resten av bussen. Vi har tilgang til dette panelet, sommer som vinter, hvor vi setter våre egne temperaturinnstillinger for førerplassen, helt uavhengig av resten av bussen.



Dette panelet er stilt inn med klimakontroll på førerplass og i passasjerområdet, og med kald luft på førerplass. Blir det for kaldt for meg kan jeg skru på varmen... Med utetemperatur på 30 grader og stekende sol har jeg det motsatte problemet, det blir ikke kaldt nok. Jeg sitter jo faktisk der og jobber, med mye ratting og slikt, så skjorteryggen blir gjerne gjennomvåt selv om friskluftdysene blåser kald luft for full spiker.

Jeg husker meget godt tidligere somre med gamle busser uten klimaanlegg på linje 54. Jeg lengter ikke tilbake.

3 kommentarer:

Anonym sa...

I Sporveien (jeg fortsetter å kalle det det, istedet for å si Ruter...) er det vel ganske strikte regler for "dresscode" på sjåførene. Sjåførene skal ha riktig uniform.

Om sommeren kunne det vel kanskje vært greit å kunne gjøre som asfaltarbeiderne, bare vrenge av seg skjorta og jobbe i bar overkropp...

bussemannen sa...

Gamle Sporveien er IKKE det samme som Ruter. Ruter er et selskap som KUN sitter med bestilleransvar, det som mange tenker på som gamle Sporveien heter nå Kollektivtransportproduksjon (KTP).

Om sommeren kan man kjøre uten slips, men da kan man ikke ha genser, jakke eller vest utenpå skjorta. Dessverre har vi ikke shorts.

Anonym sa...

Jeg må si jeg beundrer det smarte hodet til den vattnissen som fant på det enkle og tidsriktige navnet Kollektivtransportproduksjon. Det burde føre ham/henne til en merkevarebyggings-pris.

Nei, få tilbake det gode gamle navnet Oslo Sporveier og som alltid har blitt kalt Sporveien av mann i gata!