lørdag 14. juni 2008

Teite busser

I dag har jeg kjørt en av de nye leddbussene. Dere vet, de med fire dører, de som er 19 meter lange (mot normalt 18).

Og jeg har forbannet mange kunder. Helt uten grunn, viser det seg i ettertid. Men alt til sin tid.

De nye bussene våre har en ny nødåpner ved siden av dørene. Dette er ikke de vanlige vri-rattene, men helt alminnelige knapper. Når noen trykker på en av disse knappene går det en alarm hos meg, og lufta slippes ut av mekanismen. Dørene åpnes ikke, men de kan enkelt dyttes opp siden det ikke er noe luft som holder dem lukket.

Jeg oppdaget at disse nødåpnerne ble brukt forbausende ofte. Flere ganger på hver eneste tur, faktisk. Og, da jeg begynte å legge merke til ting, alltid ved den bakerste døra.

Det er døråpnere på begge sider av dør 2 og 3 (sett forfra). Ved dør 4 (bakerste dør) er det bare døråpner på den ene siden av døra. Det ser slik ut:



Hvilken knapp er det mest naturlig å trykke på? Selvsagt den som er nærmest døra.

La oss se litt nærmere på disse knappene:



Det er fryktelig dårlig merket hva disse knappene er til, synes jeg. Det er en liten merkelapp under den ene knappen. La oss se litt nærmere på den:



Nødåpning inne i bussen skjer også ved hjelp av slike knapper, men de knappene er plassert ute av veien, oppe i taket over dørene. Hvorfor i all verden kan de ikke plasseres litt lenger ute av veien utenpå bussen?

Det har tydeligvis vært en slags beskyttelse utenpå knappen, men den er borte. Jeg gjetter på at det er vaskeautomaten som har revet den av.

Ved de andre dørene er nødåpnerknappen plassert på venstre side av dørene, selvsagt nærmere dørene enn de ordinære åpningsknappene.

Jeg opplevde også at flere passasjerer holdt på å trykke på (en av dem klarte det også, før jeg rakk å åpne døra) nødåpneren ved fordøra...

Hjernedødt design. Unnskyld, passasjerer. Skam dere, MAN.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg mener å huske at disse bussene er 18.75, og ikke 19 meter, men er ikke helt sikker...

bussemannen sa...

Var det det eneste du fikk ut av innlegget?

Det stemmer at de «bare» er 18,75 meter lange, men du har sikkert oppdaget at alle kaller dem nittenmetere. Det blir kortere enn å kalle dem attenkommasyttifemmetere.

Anonym sa...

Nei, selvfølgelig var ikke det det eneste jeg fikk ut at innlegget, men tenkte jeg bare skulle påpeke det.

Forresten bra blogg, keep going.

Anonym sa...

Og det vi alle kaller 15-meterne (boggiakslede) er egentlig 14,75... (bare for å fullføre denne dialogen om meter)

Snakk om å plassere nødventiler i blinde! Her oppfordres jo passasjerene til å trykke på feil knapp. Nei, her har ingeniørene hos MAN gjort en uvanlig slett jobb.

Anonym sa...

Jeg ser også at dørene er utstyrt med et brillefint Flexus-merke, så her er det jo ting som tyder på at man ikke bare er optimisk med tanke på brukernes evne til å lese små lapper, men også Ruters eminente prosjektledelse.

Jon Gunnar Wold sa...

Veldig bra blogpost. Klassisk eksempel på hvordan u-testede løsninger er en plage i hverdagen.