torsdag 9. oktober 2008

Import av arbeidskraft vs Høyere lønn

Det har vært endel snakk frem og tilbake over lengre tid når det gjelder import av arbeidskraft.

Busselskapene er en av brasjene som må se ut i Europa for arbeidskraft. Mye av problemet er at bussførere tjener dårlig. Det er et konkurranseutsatt yrke, med usikkerhet ved hvert anbud, og hverdagen kan være fryktelig stressende. Dette resulterer i at 'ingen' i dette landet vil bli bussførere. Da må busselskapene importere arbeidskraft utenfra.

For Unibuss i Oslo gjelder dette først og fremst Slovakia. Vi har førere fra mange østeuropeiske land, men Slovakerne har nesten blitt en majoritet på pauserommene. Mange av dem er dyktige sjåfører, og gjør en god jobb, men mange sliter med språket. De som behersker det norske språket får en helt annen hverdag enn de som ikke gjør det. Så mitt tips til Slovakerne (og alle andre som kommer til Norge for å jobbe) er: lær norsk. Snakk norsk selv om du er sammen med andre landsmenn på jobben. Prøv deg frem. Ikke vær redd for å si feil. Prøv igjen. Hverdagen blir så mye lettere når språket beherskes. Det garanterer jeg.

En annen side av saken når det gjelder arbeidsinnvandring er jo: Hvordan opplever Slovakia denne eksporten av arbeidkraft som de opplever? Min undersøkelse gir frukter:

En Slovakisk nettavis (http://www.korzar.sk/) skriver i dag at et busselskap i byen Kosice
(sånn ca korrekt stavemåte med våre vestlige bokstaver) sliter med å få tak i sjåfører fordi de beste reiser til Norge.
Forståelig nok; her tjener de mye bedre enn i Slovakia. De får jo Norsk lønn og har Slovakiske utgifter. De lever godt i norske kollektiv, sett bort fra det faktum at de må være lenge borte fra familien. Selv turnusene deres er av slik karakter at det er mulighet for lengre reiser til Slovakia hver måned, uavhengig av feriedager.

Dette har jeg fra en Slovak jeg har pratet med, som også selv skryter voldsomt av forholdene her i Oslo. Slovakerne bor billig, tjener godt, og kjører flotte busser av seneste modeller. Hvordan kan et Slovakisk busselskap konkurrere med dette?
Hvor skal de skaffe sjåfører fra? Dette tror jeg ikke politikerne tenker på når de vifter med hendene og ytrer at arbeisinnvandring er svaret når ingen i Norge vil ha en bestemt jobb.

Jeg vil vel tro at det beste ville være å heve lønningene til bussførerne.
Hev lønningene og yrkeskravene, så heves standarden ... og ikke minst yrkesstoltheten
(og derfor interessen) ... av seg selv.

I tariffmøter ble det hevdet at en bussfører skal ha 'gjennomsnitlig industriarbeider-lønn'.
Fint nok, men når skjer det? Siste forhandling ble avsluttet med at 'iløpet av 4 år skal bussførerne ha nådd dette målet'. Det de ikke sier så høyt er at om 4 år vil bussførerne tjene det industriarbeideren tjener NÅ. Om 4 år er de altså laangt foran igjen... og sånn fortsetter det.
Vi vil alltid henge etter, og undertegnede synes det er utrolig at politikerne ikke aner et mønster her. Dårlig lønn = dårlig arbeidsmoral = dårlig utført jobb. I vår sammenheng vil dette være sammenlignbart med flere ulykker, større forsinkelser og flere innstillinger.

Vårt enorme ansvar i trafikken blir kun gjenkjent av offentligheten hvis en fører blir oppdaget snakkende i mobiltelefonen under kjøring, eller noe annet galt
(jeg gjentar: dårlig lønn = dårlig arbeidsmoral).
Under lønnsforhandlingene har vi visst ikke noe ansvar i det hele tatt. Det er iallefall slik jeg tolker vår lønn, og motviljen til å heve den.

Hev lønnen vår - hev statusen vår...
...jeg har talt!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Her er saken: http://www.cassovia.sk/korzar/clanok.php3?sub=9.10.2008/89632K

Anonym sa...

Meget bra innlegg, mange gode momenter og et innlegg til ettertanke.

Jeg er verken bussjåfør eller industriarbeider, så det kan jo finnes likheter der jeg ikke vet om, men rent umiddelbart lurer jeg fryktelig på hva som gjør en industriarbeiders lønn til noe mål for hvor mye en bussjåfør bør tjene.

Jeg har hørt mange argumenter om at bussjåfører ikke kan tjene masse penger, slik som en flykaptein, fordi selv om jobbene ligner så er jo bussjåføren "uten utdannelse"... Og dét er visst langt viktigere enn arbeidsoppgaver og ansvar...

Anonym sa...

Det måtte vel være mye bedre at vi 15-20 nordmenn som er igjen lærer oss språket til slovakerne.