onsdag 29. oktober 2008

Julekveld. Igjen.

Jadda. Det slår ALDRI feil.



Selv om det er meldt snøvær tre dager på forhånd, så er det enkelte -- nei, faktisk temmelig mange -- som fortsetter å kjøre på sommerdekk. Da får vi som kjører buss problemer.

I dag fikk vi altså det første snøfallet i Oslo. Les om det i VG, eller i Dagbladet, eller i Aftenposten -- eller les om situasjonen i Bergen, hvor snøfallet ser ut til å ha kommet minst like overraskende på bilistene.

Det blir feil å skylde alt på bilister med sommerdekk, siden det jo beviselig har vært flere sammenstøt i dag hvor busser har vært innblandet, men størsteparten av skylden for det årlige kaoset må privatbilistene påta seg. Og kanskje politikerne også, som hardnakket holder på 1. november som første lovlige dato for piggdekk.

54-bussen måtte en periode snu på Badebakken i dag, ifølge Aftenposten fordi det var for glatt for oss å fortsette. Det er ikke helt sant. Det var mest fordi det sto personbiler på kryss og tvers oppover hele Maridalsveien. Jeg skrev forresten noe om akkurat dette for temmelig nøyaktig to år siden, da den første snøen falt 1. november i 2006. Les om det her. Bortsett fra at det var andre veier som ble stengt i dag (blant annet var det stengt på Tonsenhagen), stemmer alt som står der. Saltingen kom for sent i gang. Veien forbi Tonsenhagen ble ikke saltet før en buss og tre biler hadde kollidert. Det går ikke an. En så viktig kollektivtrasé MÅ prioriteres høyere! Hører du, Myhre?

For ordens skyld kom det bare tre cm snø i Oslo i dag (ifølge Østlandssendingens ettermiddagssending på radio).

10 kommentarer:

Unknown sa...

Men 3 cm var nok til at busselskapets talskvinne snakka om "ekstremvær".

bussemannen sa...

Hvilket busselskap og hvilken talskvinne er dette? UniBuss har i hvert fall ingen talskvinner i drift, derimot har daglig leder uttalt seg til mediene i dag. Han sier det har gått greit, men at det har vært glatt.

bakkushan sa...

Det er kanskje greit å påpeke at selv om 1. november er tidligste dato det er tillatt å kjøre med piggdekk uavhengig av forholdene, så plikter sjåføren å sørge for at kjøretøyet er riktig skodd etter forholdene.

Om forholdene da tilsier at det er nødvendig med piggdekk i Krisitansand 23. juli, ja, da har man anledning til å gjøre det.

Så bilistene har ikke engang den unnskyldningen.

Ja, det er plagsomt å skifte dekk bare fordi været endrer seg. Men er det ikke litt mer plagsomt å havne i eller skape en ulykke?

Øyvind sa...

Godt sagt, bakkushan :)

Anonym sa...

Det finnes selvfølgelig ingen unnskyldning for å kjøre med sommerdekk i slikt vær.
Men med dagens ordning, det eneste piggdekk-folka kan gjøre uten å begå lovbrudd er å la bilen stå. Hadde de satt på piggdekk dagen før (da det ennå ikke var snø) så kunne de fått bot. Det er ikke sikkert på at det ville skjedd, men det var en reell mulighet.
Og siden det ikke er uvanlig at første snø kommer før 1.11., er jeg enig med bussemannen om at det er på tide at dette endres.

bakkushan sa...

De er ikke nødt til å la bilen stå for å unngå lovbrudd.

De kan skifte hjul - det er jo ikke noe man MÅ på verksted for å gjøre - eller de kan bruke (gisp) piggfrie vinterdekk, som det er lov å bruke før 1. november.

Jada, det tar litt tid å skifte hjul (derfor er det fint at det kommer en værmelding som gir varsel om at man kanskje må sette av tid!), og det er ikke alle som klarer å gjøre dette selv (derfor er det fint at det kommer en værmelding som gir varsel om at man kanskje må be om hjelp!).

Er det helt krise, og snøen kommer som julekvelden på kjerringa, så er det også faktisk tillatt å bruke snø-/isgrep (bl.a. kjetting) for å komme fram. Det tar mye kortere tid å sette på dette enn å skifte hjul.

For øvrig er også dagens ordning slik at risikoen for å bli bøtelagt for å kjøre med piggdekk utenom den tillatte perioen er tilnærmet lik null.

...i det minste er det overraskende mange som kjører med piggdekk hele året, uten noen form for skam.

Jeg er enig i at tidsperiodene for piggdekk burde vært endret, og kanskje differensiert.

Men jeg er ikke sikker på at det rette er å tillate generell bruk av piggdekk over hele Norge før 1. november og etter f.eks. 10. april. Stort sett er det jo snøfritt og trygge veier godt inn i november og fra midten av mars.

Det egentlige problemet er at folk ikke har vett til å tilpasse seg etter forholdene.

Anonym sa...

Det var ikke så bra her i Drammen heller.

Kollega

Anonym sa...

Jeg slutter aldri å forundre meg over at østlendinger ikke er bedre forberedt på "julekvelden". Hvert år er det samme greia. Biler som ligger strødd i grøftekanten og utover i geografien langs alle innfartsårene til byen, og busser som står på kryss og tvers. Snøen kommer hvert år, og værmeldinga gir tid til forberedelse - allikevel så skjer det:)

I Stavanger kommer det like overraskende, hver gang. Nå har ikke snøen dalet over byen vår ennå, men her er vi vel litt unnskyldt - vi er vant til nedbør i form av regn - ikke til snø.
Så jeg er lidelig spent på hvordan vi takler sesongens første snøfall i Stavanger, sannsynligvis blir det tradisjonen tro totalt kaos i busstrafikken og banning og steiking over dårlig brøyting...

bakkushan sa...

Nå er det kanskje verdt å bemerke at Oslo-området har flere ganger mer trafikk enn Stavanger-området (tettstedet har over fire ganger så mange innbyggere), men som likevel skal gjennom et relativt lite geografisk område, slik at en liten prosentandel kløner og idioter får større konsekvenser enn andre steder.

Man er ikke superflinke til å takle overgangen til vinter i f.eks. Trondheim, heller.

I tillegg er "riksmedia" godt sentralisert i Oslo, slik at nyheter om trafikkaos i forbindelse med snøfall gjerne kommer fra denne byen. :)

Scott sa...

God poeng, bakkushan.

En annen ting er at folk 'nordpå' av og til glemmer at Norge er et veldig langstrakt land. Ta for deg et europakart; sett deretter en kartnål i Oslo og snu Norge på hodet. Du finner da ut at f.eks Tromø er like langt unna Oslo som syd-Frankrike er. Nordkapp er langt ute i Middelhavet. Noen som tror at det er samme klima der som i Oslo? Jeg sier ikke at snøen ikke kommer hvert år på et eller annet tidspunkt med stor sannsynlighet, men den er allikevel ikke så selvfølgelig. De siste vintrene har hatt gjennomsnittstemperatur på rundt 5 plussgrader i Oslo. Blir ikke mye snø av det. Det er for eksempel ikke noe snø i Oslos sentrale strøk i dag, 11 november.

Du trenger ikke reise lenger enn til Danmark hvor bilister blir oppfordret til lå la bilen stå dersom det skulle bli temperatur ned mot 0 grader. Fordi i Danmark bruker de nemlig ikke vinterdekk. Det er ikke langt fra Oslo til Fredriksborg. Hvorfor skulle det ikke være store forskjeller fra Oslo til Trondheim? Eller like store forskjeller mellom Oslo-Nice som Oslo-Tromsø?

Jeg gremmes allikevel over alle de bilister som ikke klarer å følge såpass med at de får med seg temperaturendringer/snøfall, slik at de kan skifte til vinterdekk i god tid, men gremmes også over at nordmenn i andre byer ikke kan holde seg for god til hjernedøde, lite gjennomtenkte bemerkninger.

Jeg skriver dette fordi etter hver reportasje om snøkaos i Oslo er det en eller annen 'Arnt' som bare MÅ komme med et leser- eller debatt-innlegg. Kjære 'Arnt': få deg et liv!!!