onsdag 10. desember 2008

Sniking i køen

Jeg vet jeg har skrevet om snik-problematikken ved Helsfyr tidligere...

(her er forrige innlegg: http://bussjaforen.blogspot.com/2008/09/hold-ken-respekter-andre-trafikkanter.html)

...men jeg er bare nødt til å ta det opp igjen. Denne gangen hadde jeg med meg kameraet mitt.


Her blir en Peppes-bil foreviget i udåden...



Her er en annen som har lykkes i å presse seg inn først i køen...





Men... noe av det dummeste jeg ser i trafikken er når busser også gjør dette...

Pinlig...

en yrkessjåfør bør vite bedre...

Det at matpakkebilistene gjør det er synd, de har bare ikke bedre forståelse for trafikkmønsteret, men når profesjonelle yrkessjåfører ødelegger trafikkbildet på denne måten blir jeg rett og slett dårlig av synet.

Sånn som denne bussen (i midten) som vil inn først i køen i venstre felt...





... og som derfor også lager kø i midtre felt når det kommer biler bakfra som skal rett over krysset.

Oppgaven utført...


...til strykkarakter



(...det var jo ikke sånn oppgaven skulle løses...)



Grønnbussene er ikke noe bedre som disse bildene viser

Først én....




...så én til, før den første har fått kommet seg ut av midtre fil







Jeg oppfordrer alle til å følge trafikkreglene, trafikkmønstre og sunn fornuft. Det blir ikke anarki før det bare er bøllete egoister bak rattet på alle biler. Fint om vi slipper det.


Oslo er ikke bygd for dagens trafikktyngde. Det er rett og slett ikke bredere veier inn til og rundt omkring i Oslo, så hvis du absolutt MÅ ta bilen, så følg idet minste reglene i byen vår. Er det kø, så er det kø, og din bil er en del av problemet. Jeg sier ikke at alle skal kjøre kollektivt, men dersom alternativet er egen bil, så får du ihvertall følge reglene. Som dere ser av noen av bildene kjører jeg selv privatbil til og fra jobb. Men som du også ser så holder jeg køen...



Når det gjelder yrkessjåfører (uansett om det er buss, taxi, lastebil, varebil eller hva det nå er) så vær så snill og sett et godt eksempel i trafikken. Sniking i køer, kjøring på 'grødt' i lyskryss, parkere ulovlig, eller å kjøre som et svin er noe som dere ikke skal være bekjent. Dersom disse normene og reglene i trafikken er så vanskelige å følge synes jeg kanskje du bør skifte jobb. Da må du få deg noe å gjøre som bare følger de reglene du selv liker. Lykke til med det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oppfordringen herfra er: Ikke slipp køsnikere inn i køen. Det er deres problem om de lager kø - ikke vårt.

Vil trekke frem nok et eksempel på sniking: På E18 (inngående) ved rampa til Filipstad er det hver ettermiddag mange som foretar rampesniking. Mens køen står stille på E18 velger både busser, lastebiler og personbiler å kjøre via av rampa på Filipstad og rett utpå igjen. De kommer selvsagt ganske mye lengre frem i køen, men det hersker vel liten tvil om at det er temmelig dust.

Anonym sa...

Dette minner meg om en litt kul video: http://www.metacafe.com/watch/1550345/breaking_up_a_traffic_jam/

Ved å la det være litt plass foran deg i køen (og slippe "snikere" inn tidlig i køen) kan man både løse opp i køen, unngå stopp-start-stopp-start, og få fred i sjelen :)

Anonym sa...

Her er det da også helt unødvendig å snike på denne måten, det er mye smartere å kjøre rett fram gjennom lyskrysset, for så å ta en u-sving i neste kryss!

Den veien er det veldig sjelden kø :-)