onsdag 3. desember 2008

Snart ferdig!

Nei, det er ikke Jernbanetorget som snart er ferdig. Dét drøyer visst til påsketider (minst), hørte jeg på nyhetene i dag.

Men Arendalsgata mellom Maridalsveien og Bentsebrugata, der hvor de endelig, etter alle disse år, har revet opp trikkeskinnene, der er de øyeblikkelig ferdig!

Jeg gleder meg!

7 kommentarer:

Scott sa...

Jerbanetorget skulle jo etter planen har stått ferdig i høst, men det er jo lov å håpe at det åpnes før påsken.

Jeg håper iallefall i det lengste at hele planen blir forkastet og bussenes hverdag på Jernbanetorget blir revurdert. Her skal altså bussene stå i kø sammen med en haug med privatbiler på den lille veibanen ved siden av trikkeskinnene. Det er ikke engang plass til å kjøre forbi busser som lesser/losser passasjerer, slik det var før. Her blir det store forsinkelser i rushen, det kan jeg love dere. Men trikken får jo hele kjørefeltet sitt for seg selv. Hvorfor kan ikke bussene få bruke kollektivfeltet til trikken? Nei, det går jo ikke, for det vil jo ha påvirkning for trikken. Så det lar seg ikke gjøre. Helt umulig.

Det er jo det vanlige: bussen blir nedprioritert, mens trikk og T-bane får sydd puter under rumpa.

For busser i Oslo er denne planen over Jernbanetorget katastrofal.

Mer trøbbel for buss: på Carl Berners plass og Helsfyr er det også anleggsarbeider som gir problemer for buss. Helsfyr skulle stått ferdig for snart 3 uker siden, men det kan nok drøye en stund der også. CBP blir nok værende en anleggsplass i lang lang tid fremover... Men i motsetning til Jernbanetorget tror jeg at både Helsfyr og CBP blir veldig praktisk for bussene. Jernbanetorget er håpløst.

Anonym sa...

Jeg mener å ha lest at det skal være gjennomkjøring forbudt for vanlig trafikk på jernbanetorget? Og at det kun skal trafikkeres av røde innenbys busser? Hvis det er tilfelle, så tror jeg at det blir en bra løsning. Se for deg busstrafikken i skippergata/dronningens gate UTEN privatbiler og UTEN grønne utenbys busser. Det kan da ikke bli så verst?

Anonym sa...

Se for deg forbi holdeplassen Brugata, eller det kvartalet i Stortingsgata som er stengt for andre enn busser og drosjer. Blir forbudet for andre enn buss og drosjer respektert? Respekterer drosjene at de ikke har lov til å kjøre direkte fra Prinsens gate til Stortingsgata? Tror du i fullt alvor at Jernbanetorget blir fritt for drosjer og vareleveringer, bare fordi de ikek har lov til å kjøre der?

De grønne bussene slipper vi nok, med et mulig unntak for de som ikke kjører i rute og "skal bare" på den andre siden av Jernbanetorget fordi det er for langt å kjøre rundt, slik de egentlig skulle.

Anonym sa...

Jeg tror ikke jernbanetorget blir 100% fritt for drosjer og vareleveringer nei, det vil alltid være et og annet svin på skogen. Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg tror i fullt alvor at jernbanetorget blir bra når det åpnes.

Når det gjelder holdeplassen brugata og kvartelet mellom prinsens gate og stortingsgata så har jeg selv kjørt mot forbudsskilt, av den enkle grunn at jeg har vært utenbys fra, og svært ukjent i byen. Det skjer ofte at utenbys bilister kjører seg vill i byen, uten at dette legaliserer taxiene som driter i forbudene. Følg med på reg.nr. på bilene, og du ser fort hvem som er "bønder" og ikke.

Selv om vi er uenige i løsningen av jernbanetorget, så regner jeg med at vi begge gleder oss og synes at det blir en spennende tid når det åpnes.

bakkushan sa...

Problemene med løsningen på Jernbanetorget er vel grundig forklart i et tidligere blogginnlegg her.

Anonym sa...

Problemet med det nye Jernbanetorget blir f.eks. at trikkene som skal samme vei (eks. 18 og 19 som tilsammen gir 5-minutts rute til Ljabru) får forskjellige holdeplasser, en på "torget" og en ved Royal Christiania. Var det noen som sa knutepunkt? Man skal ikke ha kjørt mye buss og trikk før man lett ser for seg hvordan folk vil løpe til den trikken som går først. Og da må de først løpe over trikkesporene, og deretter over busskjørebanene. Var det noen som sa enkelt og trafikksikkert? Når det har skjedd nok ulykker her blir nok Jernbanetorget gjort om... igjen....

Anonym sa...

Jeg gleder meg virkelig til å se hvem som må stå til ansvar den dagen man ser at, "oi, her kom det visst flere busser enn vi hadde regnet med". For den dagen kommer. Ingen tvil om at det nye Jernbanetorget legger opp til krøll i busstrafikken.

Når det gjelder skinnene i Arendalsgata: Synd, det finnes jo oss som i det lengste hadde håpet på et comeback for Sagene-trikken...