tirsdag 2. september 2008

Hold køen, respekter andre trafikkanter (og litt fysikk)

Det er utrolig hva noen ofrer liv og helse for i trafikken. I går ettermiddag kjørte jeg leddbuss over broen ved Helsfyr i nordlig retning, der er det ofte kø på denne tiden da det er mange som kjører denne veien for å svinge til venstre ut mot RV190 (Strømsveien) i sydlig retning. I enden av denne køen er det et lyskryss, hvilket forklarer køen. Jeg kjørte som nevnt leddbuss, av den nye typen MAN (4-dørs), og disse bruker jo litt tid på å komme igang etter en stopp. Det er ren fysikk. Den samme fysikken gjør at det også tar litt tid å bremse opp denne doningen som veier sine 19 tonn. Jeg lirker meg opp denne lille motbakken over broen før jeg gjør klar for å trille nedover på andre siden - ned mot lyskrysset. Jeg har kanskje 7 meter til bilen foran, og holder jevn, men godt tilpasset fart etter forholdene.

Så...

...tror du ikke det kommer en JÆVEL i en stor hvit varebil i midtre felt (som går rett frem i krysset) og presser seg inn i stor fart foran bussen som med sine 19 tonn er i ferd med å spise opp forspranget til bilen foran!!! Jeg STÅR (!!!) på bremsepedalen, og lener meg på hornet for at føreren skal forstå at dette var en frykelig dårlig idé. Jeg overdriver ikke når jeg skriver at det var under 5 cm fra mitt høyre speil og til hekken på varebilen når jeg endelig fikk full stopp.

(Leddbussen jeg kjørte var ikke i trafikk og derfor uten passasjerer. Tenk om et stort antall passasjerer hadde økt vekten fra 19 til 24, kanskje 25 tonn... dvs ca 80 passasjerer - hadde jeg fått stoppet i tide da? Garantert ikke.)

Jeg klarte å stoppe opp nettopp disse få cm før skademelding var nødvendig, bare for å se opp og se en velkjent langfinger ut av førervinduet på varebilen. Jeg bruker veldig sjelden hornet i trafikk, og gjør sjelden gestikulasjoner til andre trafikkanter, men denne gangen klarte jeg altså ikke å dy meg. Jeg måtte frem med fingeren selv, og 'dunke' håndflaten et par ganger mot pannen sånn at føreren av varebilen måtte se det. Det hjelper jo ikke stort på trafikkbildet - situasjonen har jo allerede oppstått, takket være en neanderthaler som aldri skulle hatt førerkort - men det hjalp jo litt på min irritasjon.

Så hvis denne varebilsjåføren skulle være en leser: ville det være verdt det dersom jeg ikke hadde fått stoppet? Javisst, iflg veitrafikklover er det min plikt å holde avstand til bilen foran (vitner ville nok allikevel bekreftet at jeg gjorde nettopp dette helt til du presset deg inn foran bussen og bråbremset), men hva betyr kroner og ører? Du derimot, med nakkesleng og hodepine resten av livet... kanskje enda verre.
Ville det være verdt det? For å spare kanskje 10 minutter i kø over Broen?
Jeg må si jeg er overrasket over at en person som kjører en stor varebil, ikke har bedre forståelse for hva det vil si å kjører et stort kjøretøy. Vedkommende må jo selv føle det i hver oppbremsing at det er krefter større enn en personbil i sving her.

Så folkens... hold køene. Det er alminnelig folkeskikk. Kjøretøyene foran deg i køen har bare vært ute i bedre tid enn deg, og derfor ligger foran deg i køen. De få minuttene som spares ved å snike seg inn litt lengre fremme kan ikke rettferdiggjøres i forhold til en situasjon som kan oppstå nettopp pga dette. I verste fall blir det smell, og den fra før kjipe køen blir plutselig veldig mye lenger... og kjipere.

3 kommentarer:

bakkushan sa...

Som regel er det ikke snakk om å spare minutter, langt mindre så mye som ti minutter, det er nok heller sekunder man tjener på slike manøvre. (Ja, jeg har tatt tiden noen ganger...)

Det er ikke uten grunn at "white van man" er et begrep i UK. Jeg lurer på hvorfor de tror at trafikkreglene ikke gjelder for seg.

Jeg fikk et innblikk i hodet til en av disse for et par år siden, da jeg ytret meg om varebilsjåførers manglende respekt for forbudsskilt og andre ting. I korthet så forstår de ikke hvorfor de ikke kan bryte reglene i bare noen få minutter, til leveransen er ferdig, eller hva det nå er.

Håpløst? Ja.

bussemannen sa...

I den venstresvingen ved lyskrysset har jeg opplevd mye rart, alt fra en taxi som vrengte inn rett foran meg midt i svingen til en mopedist som skulle kjøre forbi på ytter'n. Taxien fikk meg til å bråbremse, men jeg overlot bremsingen til mopedisten da han innså at det ikke er noen "ytter" å kjøre forbi på i den svingen (leddbussen trenger ALL plassen mellom midtrabattene/fortauskantene).

Anonym sa...

En gang fikk jeg opplevd at det kan lønne seg å være defensiv i trafikken. Sto fast i en lang (og bred) kø ved en bomstasjon på E18. Det var en som absolutt ville presse seg foran meg, så jeg tenkte "ok da" og vinket. Idet jeg ankom bomstasjonen var kø-situasjonen så håpløs at de rett og slett bestemte seg for å åpne alle bommer og la folk kjøre gratis. Han rett foran meg var altså den siste som måtte betale.