søndag 15. april 2007

Det nye Jernbanetorget

Nå er det bare noen få dager til Jernbanetorget blir stengt for oppgradering.

Jeg er usikker på om det egentlig blir så fryktelig bra for bussen der.

Jeg leser i pressemeldingen at det skal bli bedre plass, med tre meter bredt fortau for de som skal vente på bussen og ytterligere tre meter for de som skal forbi.

Bredt fortau med god plass skal visstnok gjøre at folk skal komme seg raskere på og av bussen. Det tror jeg når jeg ser det.

Slik ser det ut der nå:



Legg merke til at leddbussen til venstre klarer å komme seg forbi en feilparkert bil på vei til holdeplassen, og at det er to busser på høyre side.

Og slik skal det se ut når det blir ferdig:



Her er det bare én buss på hver side, og jeg vet flere som har lurt litt på når på døgnet de har funnet så få busser på Jernbanetorget samtidig.

Men fortauene. Hvor er de brede fortauene? Ved første øyekast så det for meg ut som om trikkesporene skal bli liggende noenlunde der de er nå, muligens litt nærmere hverandre (men unødvendig langt fra hverandre), og alt vi taper av bilvei blir til dedikert trikketrasé samt trikkeholdeplasser med tilhørende fortau.

I tillegg lærte de ansvarlige myndighetene ikke noe som helst av fadesen ved å bruke lyse granittheller i den andre enden av Karl Johansgate. De skal ha lyse granittheller her også.

Yngvar Hegrenes, byggeleder for utbyggingen av Karl Johans gate, er fornøyd med de lyse hellene. Han innrømmer riktignok at de har fått endel klager på at hovedgaten er skitten. - Men det er som med nye sko. Det føles som om de blir fort møkkete, men så blir man fort vant til det. Jeg ville valgt samme type stein hvis jeg skulle velge igjen, sier han. Og det er det noen som har gjort, det være seg Hegrenes eller noen andre.

Jeg brukte to minutter på å dytte sammen et kombinasjonsbilde. Det er ikke så mange bildepunkter, men jeg orket ikke begynne på noen avanserte greier, og gjorde det fort og gæli.



Jeg ser ikke bredere fortau ved bussholdeplassene. Jeg ser ikke bedre forhold for de reisende. Jeg ser definitivt ikke bedre forhold for bussene.

Jeg ser egentlig bare kaos.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det bildet må være tatt søndag morgen klokken 06.30! Det kommer uten tvil til å bli kaos. For trikken er dette en oppgradering som egentlig trengs. Det er for tungvindt å ha sentrumsholdeplassene spredt for alle vinder. Men det er ikke tatt hensyn til bussen. I rushet kommer det til å bli totalt kaos her. Kø vil bli et begrep bussjåførene må vende seg til, dessverre.
Etter min mening burde man heller sett på muligheten for å lage en liten "gateterminal" rett utenfor Østbanehallen, slik at man ikke fikk en flaskekork langs Trafikanten.

bussemannen sa...

Totalt kaos i sentrum er vi egentlig vant til, det er bare å havne bak det rullende fortauet (dvs. trikken), det, så kan man bare kaste ruteheftet og begynne å håpe på at man i det minste rekker neste avgang.

Anonym sa...

ETter min mening burde man gjennomført en test en helt vanlig ukedag: Sett opp betongblokker/kjegler slik at man får et realistisk inntrykk av hvor mye plass som skal vies busstrafikken. Så lar man dagen forløpe og ser hvor lenge det går knirkefritt.

bussemannen sa...

Det er for sent nå. Jernbanetorget har vært stengt for busstrafikk i nesten to uker.

Omkjøringstraseene virker heldigvis fint, nå som de er ferdig med å legge om trikkesporene slik at det ikke bare er én eneste fil i Tollbugata, og så lenge det ikke står biler på all stans forbudt i Dronningens gate eller Skippergata.