tirsdag 28. august 2007

Dagens dust: De fleste syklister

I kveld er jeg oppgitt over dere som sykler. Hver eneste syklist jeg har sett i kveld, med ett unntak, har syklet uten lys i det hele tatt. Han som hadde, burde imidlertid skifte batterier i diodelykten sin. Det var bare så vidt det var lys i den.

Solen gikk ned klokken halv ni i kveld. Jeg var ute og kjørte en time senere, og da var det stupmørkt - og mange syklister ute.

Det begynte allerede da jeg skulle kjøre ut fra parkeringsplassen. Idet jeg går inn i bilen (fra gaten, siden jeg sto parkert i kjøreretningen) blir jeg forbisyklet av en syklist uten lys som er mer opptatt av å føre en samtale på mobiltelefonen enn å følge med på omgivelsene.

Jeg satte meg inn, startet motoren, satte på blinklyset, sjekket både speil og blindsone for å se om det var klart, og svingte ut. Og holdt på å kjøre ned en syklist. Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg bare skulle skremme ham, men han var helt usynlig.

Det er mørkt om kvelden. Bruk lys når du sykler.

Det er skremmende hvor mange som sykler uten lys, og minst like skremmende hvor usynlige de er, selv om de tydeligvis tror de er godt synlige.

Refleksvest er null verdt om du kommer bakfra, for da er det ingen lys som reflekteres. Altså er du usynlig. Lys er det eneste som hjelper i mørket. Det er dessuten påbudt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det er skummelt nå tidlig på høsten. Jeg har ikke hatt sykkelen ute etter mørkets frambrudd enda (ta det med ro, jeg kommer nok til å glemme lykt den første gangen), men har tatt meg selv i å droppe refleks som fotgjenger "fordi det er sommer".

Victoria sa...

Syklister er farlige for bilister, fotgjengere og dyr.

Anonym sa...

Ser mange som sykler på rødt i mørket, selvsagt uten hverken hjelm, refleks eller lys. Ikke spesielt intelligent. Også viser de fingern til biler/moped som må bråbremse og derfor er så frekke å bruke hornet...

Synes snart Oslopolitiet burde begynne å utøve sin rett/plikt til å skrive bøter og inndra eventuelle førerkort hos de syklistene som helt åpenbart er både blinde, dumme og ute av stand til å følge en eneste trafikkregel.

bakkushan sa...

Det er ikke sikkert at Politiet kan inndra førerkort fra syklister.

Normalt må det nok en dom til, siden det å miste retten til å føre motorkjøretøy er ganske alvorlig (se Vegtrafikkloven §33).

Anonym sa...

Du må da skjønne at de bare prøver å være miljøvennlig og spare på strømmen!

Anonym sa...

Men du har helt rett! Jeg har vel sett 1 syklist med lys denne uken! Skjønner ikke at lys ikke er standardutstyr lenger? Attpåtil skal de forby dem å sykle på fortauet for å få ned ulykkesstatistikken...

bussemannen sa...

Vi kan jo gjøre vårt for å skremme dem litt. Brekke ut fra holdeplasser foran dem, ikke overholde vikeplikten, og andre småting. "Ja men kjære herr polletimainn, han kan da umulig ha syklet med lys, for jeg så ham ikke!"