tirsdag 7. august 2007

- De kan jo kjøre noe saktere enn de gjør i dag

Jeg hadde Østlandssendingen på i et annet rom (TV), og fikk med meg at Oslo Sporveier nå krever at Stortingsgata asfalteres.

Å reise med buss gjennom Stortingsgata er ubehagelig for de reisende, sannsynligvis helsefarlig for oss som kjører der (husk at jeg kjører seks kilometer i Stortingsgata på en vanlig dag), og definitivt ødeleggende for bussene.

I tillegg er det jo helt klart at det nåværende dekket blir ødelagt av all busstrafikken. Det er ikke et eneste fotgjengerfelt som har alle hellene intakte. Det er mange asfaltflekker der brostein har løsnet.

Det er allerede en måned siden en av fagforeningene raslet med sablene og truet med arbeidstilsynet. Det var tydeligvis bare en papirtiger.

Det mest provoserende var en talsmann fra kommunen som ikke så noe problem med Stortingsgata, og hånflirende foreslo at kjøretøyene jo kan kjøre noe saktere enn de gjør i dag.

Hvor sakte vil de at vi skal kjøre? Gangfart?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nevnte talsmann tok ikke engang bussen, han tok trikken og "så ikke noen problemer i den gaten" eller noe liknende...

Må si jeg rett og slett satt og lo av den karen, som ikke så problemet der. Forøvrig synes jeg dere bussjåfører som har den gaten som deler av arbeidsplassen ders, rett og slett bør gå til kjørenekt i den gaten! Da kanskje noe hadde blitt gjort!

bussemannen sa...

Det er jo nettopp kjørenekt fagforening/verneombud mumler om, men så langt har det ikke skjedd noe. Siden vi har kjørt på det dekket der i over to år nå, tviler jeg på at verken arbeidstilsynet eller verneombudet klarer å sannsynliggjøre at vi ikke klarer å kjøre på det et år til.

Les forøvrig NRKs dekning av saken på http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.3111704 og http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.3138827

Anonym sa...

Petter Myhre har lovet sporveien å delvis asfaltere stortingsgata allerede i høst som strakstiltak og gjøre hele gata om igjen neste sommer.

bussemannen sa...

Nei, skulle du ha sett...

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1939090.ece

Jeg gleder meg allerede!