mandag 6. august 2007

Hva gjør Politiet?

Politiet kjører rundt i bilene sine og poserer. De er i hvert fall ikke interessert i å slå ned på åpenbare lovbrudd som foregår rett for nesen på dem. Dette har jeg for så vidt sett flere ganger tidligere, men ikke så til de grader som i dag.

Første hendelse
Jeg var i ferd med å forlate holdeplassen Kirkeristen i Skippergata. Jeg sto og jeg sto, og jeg blinket og jeg blinket. Det var flere biler som ignorerte blinkingen, og som kjørte forbi meg.

Så dukket det opp en politibil i speilet. Den slipper meg vel frem, tenkte jeg. Det gjorde den ikke. Folkene inni var heller ikke det minste interessert i alle de som ikke oppfylte vikeplikten sin. Jeg trodde det var sett på som en alvorlig forseelse, jeg - 4200 i forenklet forelegg, og i tillegg to prikker.

Andre hendelse
Så kjørte vi noen meter lenger bort i Skippergata, til der det står store skilt om at det er forbudt for motorkjøretøyer, med unntak for a) busser i rute, og b) anleggstrafikk.

Nærmest det røde lyset sto det en varebil, som slett ikke hadde noe der å gjøre. Bak den sto nevnte politibil, og så var det meg. Da det ble grønt kjørte de to bilene over, og jeg ble stående igjen. Jeg rakk ikke over på den grønne perioden.

Politibilen stopper sikkert den varebilen litt lenger borte i Storgata, tenkte jeg, for det der er jo en svært alvorlig forseelse, som kvalifiserer til hele 4200 kroner i forenklet forelegg.

Men neida. Da jeg fikk grønt igjen var det denne rekkefølgen ved neste trafikklys: En buss, varebilen, politibilen - og meg.

Tredje hendelse
Dere kan vel gjette hvordan det gikk.

Bussen kjører rett frem, inn på holdeplassen.

Varebilen følger etter bussen.

Politibilen kjører inn i trikkesporet, og forsvinner.

Der sto jeg, da, på grønt lys, og kunne ikke kjøre inn på holdeplassen, fordi det sto en varebil og sperret plassen for meg. For å komme dit hadde den nok en gang passert et forbudsskilt, noe som kvalifiserer til et forelegg på 4200 kroner og derfor må regnes som en svært alvorlig forseelse.

Det er åpenbart for meg at Politiet har annet å drive med enn å håndheve skiltingen i Oslo. Jeg foreslår at de enten begynner å håndheve skiltene, eller at de fjerner dem.

Til slutt lurer jeg på om tjenestemennene i bilpatruljene til oslopolitiet er like tafatte om de ser andre lovbrudd i forbifarten, for eksempel knivstikking eller veskenapping. Det er kanskje ikke tilfeldig at politi rimer på apati?

4 kommentarer:

Trynnn sa...

Sånt som skjer når man har et korrupt og tilfeldig politivesen uten evne eller vilje til å slå ned på forbrytelser.

De kjører bare rundt i bilene sine og har vel andre viktige oppgaver å gjøre?

De nedlater seg ikke til å gjøre noe så uviktig som å ta lovbrudd som skjer foran dem....

En politimann burde hatt plikt til å forsøke å stanse/straffe ethvert lovbrudd han observerte!

Anonym sa...

Jeg har den tvilsomme gleden å kjøre turvogn i Oslos gater, og da opplever man jo endel merkelig, også fra Politiet;
Jeg skulle levere på Grand Hotel.
Jeg svingte ned Karl Johans gate fra Akersgata, og skulle stoppe for avstigning utenfor hotellinngangen. Skiltet: "parkering forbudt".
Dette skiltet var det ca 10 person- og varebiler som ikke hadde hørt om, så jeg ble nødt til å stoppe bussen utenfor disse.
Mens passasjerene går av, kommer en politibil oppover Karl Johan i motsatt retning. Føreren kjører, som politibiler flest, elegant mot skiltingen som sier "forbudt for motorkjøretøyer". Det var ikke noen utrykning eller slikt, det gikk i sakte fart, men altså MOT skilting.
Når bilen er på høyde med meg, er poltikvinnen bak rattet tydelig irritert, og gir tegn til at jeg skal åpne vinduet.
Jeg får deretter en lekse om at jeg hindrer trafikken (dvs.henne).
Intet ble sagt om de 10 bilene som sto feilparkert, og tvang meg ut i gaten (10 x 750,-), eller hennes egen tolkning av veitrafikkloven og skilting (4200,-)
Jeg sa noe som "jaja.." (man skal jo beherske seg), og fikk klar beskjed om at jeg skulle slutte "å himle med øynene"!!!

Jeg regner med at dette var en patrulje fra bagatellavsnittet som var ute på opplæring.

Anonym sa...

Viser til Veitrafikklovens paragraf 11:

"Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste. "

Så, Nissen bak rattet; politiet står fritt til å bryte de reglene de selv måtte ønske.

Anonym sa...

Vel og bra, mr.bergensjåfør; men var det rett og rimelig å gi meg en lekse for å hindre "trafikken"?
Jeg fravek tross alt INGEN regler!
Det er åpenbart for de fleste at Politiet (med unntak av trafikkorpset) er elendige i den disiplen som heter trafikkforståelse.