mandag 21. mai 2007

31-bussen gjør det igjen

Jeg har ved flere anledninger snakket stygt om 31-bussen.

I tidligere tider het det seg at "hver gang du ser en Schøyen-buss, så gjør den noe merkelig." Da vi tok over 31-bussen sammen med endel andre linjer, fulgte mange av førerne fra SBC med over. Det er jo en mulig årsak?

Vi som trafikkerer holdeplassen Brugata i Storgata pleier å være veldig oppmerksomme på hvorvidt det er plass til oss på holdeplassen (retning fra sentrum) før vi kjører inn på den, slik at vi ikke skal blokkere gangfeltet eller Ring 1. Alle unntatt de som kjører linje 31, da. Det er slett ikke uvanlig å se 31-busser som sperrer både gangfelt og Lybekkergata. Jeg så en på lørdag, men fikk ikke tatt bilde av det fordi det da ville blitt nærbilder av et forelsket par med en 31-buss i bakgrunnen, og jeg er redd situasjonen fort kunne bli misforstått.

Nuvel.

Denne spesielle bussen jeg har tatt bilde av her, utmerket seg allerede i Tollbugata ved aggressiv kjøring, idet den vrengte foran trafikken i venstre fil (som måtte bråbremse) for å komme seg fra kollektivfeltet lengst til høyre og inn i Skippergata. Jeg lurer på om kanskje denne bussjåføren trodde han kjørte trikk? For de gjør jo slikt.

Jeg hadde lagt meg i venstre fil sammen med resten av trafikken i god tid før jeg skulle svinge inn i Skippergata, og hadde tre biler foran meg da denne 31-bussen gjorde stuntet sitt.

Sparte han noe på det? Neida. Bare se, her er han:



Trikken snek seg saaakte forbi, med en klaring vi på fagspråket kaller RCH ("the finest measurement known to Man").

Men trikken går i midterste fil i Prinsens gate... Det var busstrafikk i høyre fil, som ikke kom forbi. Da kollegene i disse bussene endelig kom forbi, hadde den ene blikket stivt rettet fremover mens den andre ga meg et skrått smil, som ble besvart.

9 kommentarer:

Anonym sa...

For alle som har hatt tungbilopplæring er jo dette elementær lærdom. Nettopp at man må planlegge, tenke på plassering og størrelse/lengde på kjøretøyet. Det er jo selvsagt lov å feilbedømme og/eller gjøre feil iblant, men dette virket litt udugelig spør du meg.

Anonym sa...

Bare en ting jeg lurer på.. Tar du bildene selv - MENS du kjører? Det spiller ingen rolle om du står rolig idet du tar bildet (det ser ikke sånn ut heller på mange av bildene dine), det er forbudt.

bussemannen sa...

Og du har selvfølgelig en referanse du kan vise til som sier at dette er forbudt?

Anonym sa...

Det står i Janteloven $42 at "Du skal holde hendene på rattet og over dyna."

bussemannen sa...

Jeg som trodde Janteloven bare hadde elleve punkter...

Anonym sa...

§12

Du skal ikke tro at du kan Janteloven.

bussemannen sa...

Nei, det er jo nummer elleve -- Du skal ikke tro at du kan Janteloven bedre enn OSS.

Gustav sa...

Han blokkerte jo ikke, trikken kom forbi den. Han hadde faktisk stålkontroll, kan det virke som ;-)

Anonym sa...

Jada, såpass med stålkontroll at han bare blokkerte én fil i Prinsens gate, ikke to.