fredag 18. mai 2007

En rolig, inneklemt fredag

I kveld klarte jeg å snike meg med Bussemannen på en liten tur igjen, slik at jeg kunne ta bilder og Bussemannen kjøre buss.

Praten satt løst til å begynne med, og jeg mistet allerede første kandidat til dagens dust ved holdeplassen i Arendalsgata. Det var en drosje (hvilken overraskelse!) som sto med hjul på fortau til kr. 1000,- og sperret for tilgang til busslommen for leddbussen bak oss.

Hvor er det så man lærer å stoppe på den måten? Bussemannen har visst en mistanke om at det kan være under sjåføropplæringen:


Det er en liten bussholdeplass på den andre siden av bilen.

Men apropos drosjesjåfører, noen kan også ta hint.


A 868 står her hvor all stans er forbudt og betjener en kunde. Det var litt trangt å komme forbi, så Bussemannen brukte fjernlysene for å hinte. A 868 flyttet seg til den andre siden av krysset, hvor det kun er parkering forbudt, og plasserte to av hjulene på fortauet utenfor Café Sara. Hvis du staver d-a-g-e-n-s d-u-s-t for A 868, så tror han vel at han får en sjampis.

Over til Dronningens gate. Dagens helt fra 4. mai m/kolleger er dessverre totalt fraværende.

Jeg har aldri sett så mange biler stå så tydelig ulovlig samtidig. Det er ikke så lett å se her, men ti biler står altså på all stans forbudt innenfor drøyt 50 meter. (Syv til venstre, tre på høyre side etter Carl (Karl? Bestem dere!) Johans gate.)

Her har vi det lykkelige paret på vei etter å ha parkert bilen. De så seg nøye rundt før de skrudde på bilalarmen. Dagens uoppmerksomme vimsebengler? Drosje A782 har nok bare levert en kunde, noe som vi vet gir automatisk fritak fra trafikkreglene og skiltforskriftene.


Til slutt har vi et lite stemningsbilde, tatt fra Bryggetorget holdeplass.


Jeg har kjørt på traktorveier og dårlig vedlikeholdte hytteveier som holder klart høyere kvalitet enn dette. Men det burde ikke være særlig overraskende, siden traktorveier gjerne er beregnet på tungtransport.

Hvorfor ikke bedre situasjonen med noen av panserplatene fra Tirpitz?

7 kommentarer:

bussemannen sa...

Jeg må nok arrestere deg litt på enkelte punkter.

Drosjen med hjulene på fortauet ved holdeplassen Arendalsgata trosset også et stoppforbud, så det ville blitt enda litt dyrere enn du antyder.

Det er all stans forbudt også utenfor Café Sara. Det bare virker ikke slik, når det til stadighet står vareleveringer og bryggeribiler der -- selvsagt delvis oppå fortauet. Fordelen med å jage drosjen over på den andre siden av krysset, er at der er det bedre plass til å komme forbi den.

Anonym sa...

Er det samme hvite Volvo på de to første bildene?

bakkushan sa...

Nei, det er ikke samme Volvo (forskjellige registreringsskilt og ingen "L" i bakvinduet).

Og takk til Bussemannen for rettelsene!

bussemannen sa...

I dag tutet jeg bort en drosje som sto og sperret ved innkjøringen til holdeplassen ved Nationaltheatret. Drosjedusten var ute av bilen og skulle til å peke på trafikklyset (jeg vet ikke helt hvorfor) da han så at det var grønt, så han ombestemte seg og flyttet faktisk bilen (dvs. kjørte inn på fortauet, noe som slett ikke er tillatt).

Passasjeren jeg hadde i bussen var svært opprørt over den idiotiske oppførselen til drosjedusten.

Anonym sa...

Dæven, at det går ann med så mye sutring fra en og samme mann

Anonym sa...

Var forrige anonyme innlegg fra en drosjesjåfør som følte seg LITT truffet?

Hva med å følge trafikkreglene istedenfor å syte over andres blogging?

Anonym sa...

Jeg er ikke drosjesjåfør, men tidligere bussjåfør i Oslo.
For dårlig betalt, så nå kjører jeg tankbil.