fredag 4. mai 2007

"Det er et helvete!" - Dagens helt.

Dagens helter er guttene i sort og hvitt.

Jeg snakker om parkeringsvaktene i Trafikketaten.

I dag løp de frem og tilbake og jaget biler som parkerte på all stans forbudt-sonene i Dronningens gate og Skippergata. Det var tydeligvis høy "skal bare"-faktor hos - i mangel av et bedre ord - kundene til Trafikketaten, for det ble gestikulert og pekt på skilter uten at folk viste spesielt stor vilje til å flytte på seg.

"Det er et helvete" sa en av dem inn gjennom vinduet mitt en gang han passerte. Han smilte heldigvis da han sa det, men jeg ville ikke ha byttet jobb med ham. Jeg sa til ham at jeg er glad de er der, de gjør en god jobb. Og det gjør de, akkurat der. De første dagene denne uken var det slett ikke bra i disse gatene, folk så ikke skiltene og de som så dem ignorerte dem. Lapper på ruten er vel og bra, men bilene står like mye i veien.

I går ble jeg 36 minutter sen mellom Nationaltheatret og Brugata. I dag var jeg bare åtte sen. Det er å regne som en helt normal forsinkelse i rushet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Er du bussemann, du da.
Datteren min er en iverig mobilringer når hun sitter på bussen. Sikkert mange som har glede av det. Jeg har også det.
Noen ganger spør jeg om det er noen som hører hva hun sier, da ler hun bare.
Noen bussjåfører er så flinke til å si hyggelige ting til sine passasjerer, er du det? Noen synger også, det er gøy. Skal ikke så mye til for å oppmuntre noen.
Ha en god bussdag.

Anonym sa...

Å fytterakkern. Trodde du overdrev litt her i bloggen angående skippergata/dronningens gate jeg, men etter helgens kjøring har jeg virkelig forstått hvor mange folk vi har i hovedstaden vår med fet lommebok/lite å bruke pengene sine på. "All stans forbudt", sier jeg bare...

bussemannen sa...

For å si det med Marvin:

"Making it up? Why should I want to make anything up? Life's bad enough as it is without wanting to invent any more of it."

bussemannen sa...

I dag kunne de godt ha vært på jobb. Parkering på begge sider av både Dronningens gate og Skippergata, ikke en eneste av dem med lapp på ruta. Det var etpar biler av såpass uvanlig modell at jeg kunne bruke dem som referanse, og de sto parkert hele dagen på all stans forbudt uten lapp på ruta.

Det er for dårlig.

Victoria sa...

Det er bra at noen har noe positivt å si om parkeringsvakter. Har aldri tenkt over at de er bra for f.eks bussemenn og deres passasjerer...

Anonym sa...

I dag var det et fryktelig eksempel på hvor _alvorlig_ det faktisk er at bilene er feilparkert. Stod i dag og slapp av og på passasjerer ved Kirkeristen i Dronningens gate, med en haug ulovlig parkerte biler ved min venstre siden. Så hører jeg faen meg sirener, og blålysene skinte i speilene mine. Da var det jo bare for meg å smelle igjen dører og kjøre så langt fram at den stakkars ambulansen fikk kjørt forbi meg... Måtte over Karl Johan på rødt lys og langt bort i Dronningens gate... Tragisk.

bussemannen sa...

Victoria,

Dessverre har de ikke klart å følge opp. Jeg har ikke sett en eneste bil med lapp på ruten siden 15. mai. I dag sto det for eksempel ti biler i en ubrutt rekke i Skippergata.

Det er også litt urovekkende at jeg ved flere anledninger har sett biler kjøre over fortauet mellom Skippergata og Storgata. Det er TEMMELIG tydelig skiltet der.

Tomas,

Du vet, folk som "skal bare" er fullstendig ute av stand til å vurdere mulige konsekvenser av sine egne egoistiske handlinger. I dag sto det en 31-buss med nødblinken på ved Kirkeristen i Dronningens gate, men på det tidspunktet var det merkelig nok ingen feilparkerte biler der, så det gikk greit å komme seg forbi.

Anonym sa...

La merke til den 31-bussen som stod der med nødblink, ja. Nydelig parkering :)

Ble litt trangt der når jeg skulle ta høyresvingen med en politibil på min venstre side som hjalp et overdose-"offer".