mandag 26. mars 2007

Dagens dust: BR 21151

Uelandsgate retning sentrum har tre filer ved Alexander Kiellands plass. Det er bare den midterste av disse filene som fortsetter som Uelands gate nedover, de to andre er avkjøringsfiler for trafikk til venstre og høyre i Waldemar Thranesgate. Dette er tydelig skiltet.

Av og til opplever vi at trafikk i den høyre filen presser seg foran trafikk i den midterste filen. Dette fører ofte til farlige situasjoner, og før eller siden smeller det der. Det er ikke gjort i en håndvending å stanse en buss som er kommet i siget, og det er noe som heter reaksjonstid (for fører) og påløpstid (for bremsene) også.

I dag opplevde jeg at en representant for det segmentet jeg gjerne kaller "har så dyr bil at trafikkreglene ikke gjelder" gjorde nettopp dette. Mens jeg bremset ned pekte jeg på bilen slik at politimannen i politibilen som sto på den andre siden av krysset skulle reagere, men han bare så dumt på meg. Som politiet som oftest gjør, dessverre. Trafikkforseelser er belagt med mindre risiko enn å snike på bussen.

Ved neste lyskryss ble det rødt, og jeg benyttet anledningen til å ta et bilde av bilen. Det var raskere enn å notere ned bilnummeret. My ladies and gentlemen, I give you, en trafikksynder som ikke får lov til å dø i synden.

Litt senere samme dag så jeg en annen Porsche, denne gang en Boxter cabriolet, gjøre akkurat det samme der Uelandsgate krysser Ring 2, på vei oppover. Porschen var i filen for trafikk til venstre, men valgte allikevel å presse seg foran trafikken som skulle rett frem. Porsche-eiere kan nok tro, og kanskje med rette, at de har akselerasjon nok til å kunne gjøre slikt uten fare, men faktum er i hvert fall at de skaper ringvirkninger i trafikken. Jeg så bremselys.

Andre ting som hendte i trafikken i dag er for eksempel dette, en ukjent taxi som blåser i stoppeforbudet på Bjølsen:


Her er det en buss fra Norgesbuss og en personbil som ikke har forstått hva de hvite pilene betyr:

4 kommentarer:

Anonym sa...

P.S: Sjåføren av personbilen er en av morgendagens sjåfører... Bare han/hun lærer seg hva den hvite pilen betyr før sertifikatet er i hende.

bussemannen sa...

Ja, det er en stor rød L i ruten, men det er man vel pålagt å ha de første par årene etter at man har fått sertifikat?

I praksis kjører alle husstandens medlemmer rundt med L i bakruten i disse årene, så det er helt bortkastet.

Anonym sa...

Man skal kun ha en stor rød L i bakvinduet når man øvelseskjører. Når man har førerkort skal man ikke lenger bruke den.

Med andre ord, personer over 16 år som ikke har fått førerkort selv enda, med person ved siden av seg som er over over 25 år og som i tillegg har hatt førerkort i minst 5 år.

Dersom ikke kravet til sidemannen er godkjent, eller personen som kjører er under 16 år, er det ulovlig å bruke rød L.

Har hørt om flere som har fått bot fordi de har "glemt" å ta bort L-en.

bussemannen sa...

Ah, er det slik det henger sammen.

Altfor lenge siden jeg tok sertifikat selv. Vi hadde hverken trafikalt grunnkurs eller TS-pakke eller noe som helst på den tiden. Derimot hadde vi noe som het "Fase 2", det er vel byttet ut med prøvetid.