fredag 23. mars 2007

Hvorfor skal alle barnehager og skoleklasser inn gjennom bakdørene?

På bussen jeg kjører er det inngang bare foran.

Hver gang det er en skoleklasse eller en barnehage som skal på bussen, vil de på død og liv gå inn gjennom bakdørene. Hvorfor det?

For en tid siden sto jeg på Brugata holdeplass med en leddbuss bak meg. Jeg så en barnehagegjeng i speilet, men for meg så det ut som om de var på vei inn i 31-bussen bak meg. Så blir jeg kommandert av en påstigende passasjer: "Du må åpne bak, det er noen som skal på!"

Hvorfor skal jeg åpne BAK når det er noen som skal på? Jeg har inngang FORAN. Jeg ser ikke noe poeng i å lære den oppvoksende slekt at det er greit å gå inn bak. Det forteller jeg også de voksne lederne. Det er som å snakke til veggen, forresten.

Det er ikke jeg som er sær her. Dette er et tema som ofte diskuteres der kolleger samles, og det er en svært utbredt oppfatning at skoleklasser og barnehager som går inn bak som om det er den naturligste ting i verden er en uting.

Om de voksne lederne i barnehagen tok hintet da bakdøren forble stengt, og gikk frem til fordøren? Gjett.

2 kommentarer:

zwolf sa...

fordi når 20stk skal på og en har biletter for alle er det enklest at en går inn foran og stempler mens resten finner sin plass bakerst. de vil ha barna bakerst da det er lettere å holde styr på når de skal av. skjønner ikke problemet ditt med dette egentlig. folk med barnevogner går jo inn bak selv om det er god plass foran til singelbarnevogner. ikke gidder de å vise eller kjøpe bilett imotsetning til barnehagene

bussemannen sa...

Kan ikke de søte små gå noen ekstra meter gjennom midtgangen fra fordøren? Da kan jeg også bremse litt hvis det er altfor mange unger. Det er ikke uvanlig at det kommer folk med opptil fire Rufus-kort (seksti personer), og det hender vi har en skoleklasse på fra før (vi har jo endeholdeplass ved Teknisk Museum). Det er jo fint at det er plass til andre reisende også. På Sporveiens nettsider kan vi lese "Buss og trikk i rute tar normalt ikke mer enn èn Rufusgruppe pr. vogn. Fører avgjør om det er plass." http://www.sporveien.no/templates/Page____269.aspx Dette er vanskelig å håndheve om det velter inn med unger gjennom alle åpne dører.

De aller fleste som har barnevogn kommer frem for å stemple, kjøpe eller vise kort eller billett. Jeg gir normalt folk femten-tyve sekunder hvor jeg følger nøye med dem i speilet. Hvis de setter seg, eller det ikke virker som om de er i ferd med å finne frem penger eller billett/kort i løpet av denne tiden, kjører jeg.

Barnehager som går inn bak viser normalt IKKE billett. Selv om barn under fire år ikke behøver å betale billett, skal barnehager ha Rufus-kort, men dette finner jeg ikke noe om på nettet. Det er mulig det bare står i taksthåndboken vår.