søndag 4. mars 2007

Jernbanetorget blir ødelagt

Som mange av dere sikkert allerede vet, skal Jernbanetorget bygges om. Arbeidene er planlagt å begynne allerede i vår, og vare i ca halvannet år.

I anleggsperioden må buss og trikk finne seg andre traseer gjennom sentrum. Bussene kjører sannsynligvis Skippergata og Dronningens gate, og trikken får midlertidige spor i Kongens gate og Kirkegata. Siden det ikke gjøres noe med den øvrige trafikken i sentrum, kan det jo bli spennende å se hvordan dette blir.

Som vanlig i slike prosjekter er det estetikken som vinner, og busstrafikken som taper. Det «skal lages et effektivt og attraktivt knutepunkt med høy estetisk kvalitet», som det står i planen.

For å få plass til estetikken, må man fjerne noen av kjørefeltene over Jernbanetorget. Per idag er det to felter den ene veien (hvorav det ene brukes til holdeplasser og feilparkering for apotekets kunder), og tre den andre veien (hvorav det ene brukes til holdeplasser og et annet brukes til bussparkering). Etter ombyggingen vil det bli ett eneste felt i hver retning, som skal brukes til holdeplasser. Om noen lurer på hvordan dette vil bli, uten mulighet for å kjøre forbi busser som står ved en holdeplass, kan de ta seg en tur til Nationaltheatret eller Brugata i rushet, og se på køene av busser og trikker som står og venter på å betjene holdeplassen. Det blir også spennende å se hvordan det blir i lyskrysset, siden det bare er ett felt der også. I dag er det eget felt for trafikk som skal til høyre.

En annen ting som jeg ikke har sett belyst et eneste sted, er at kjørekontraktene for de anbudsutsatte rutene til Oslo Sporveier innebærer at vi ikke kan kjøre et eneste sekund for tidlig fra en eneste holdeplass uten å bli ilagt en betydelig malus. Det blir sikkert populært å stå halvannet minutt på Jernbanetorget for å regulere, uten at de andre bussrutene har mulighet til å kjøre forbi.

Kjell Knarbakk, administrerende direktør i Oslo Sporveier, uttaler til Primus Motor (internt blad for Sporveisbussene-konsernet) at det vil bli nødvendig å prioritere gate- og holdeplasskapasiteten på Jernbanetorget like stramt som på en flyplass. Det vil sannsynligvis bli slutt på at det er fritt frem for alle busser å kjøre over Jernbanetorget. Mange SL-ruter som skal til bussterminalen må regne med å måtte finne seg en annen trasé dit.

Ingen kommentarer: