lørdag 14. april 2007

Dagens Dust i overflod

Oslotrafikken var hva vi kaller target-rich environment i dag. Det var for mange duster til å telle, men her er et knippe av dem.

Vi begynner med de jeg ikke har bilde av.

PP 50183, en sølvfarget Renault Mégane. Du sto bak den farligste situasjonen jeg har sett på lenge, da du holdt på å kjøre ned en syklist i rundkjøringen i Munkedamsveien. Du hadde faktisk vikeplikt for syklisten, men i stedet holdt du på å forårsake en stygg ulykke. Syklisten var heldigvis våken, og fikk bremset såpass at han ikke traff deg, men kunne passere bak deg. Ut fra adferden din virket det som om du ikke så ham hverken da eller senere, da han med berettiget harme knyttet neven mot deg. Jeg fikk i hvert fall god tid til å notere bilnummeret ditt ved neste lyskryss. Du så ikke det heller.

PP 46934, en klassiker. Ligger i kollektivfeltet i Tollbugata, og trosser svingforbudet inn i Kongens gate. To meget dyre forseelser, om Politiet ser det. Og det synes jeg snart de burde begynne med, så ofte som dette skjer.

BP 71637 syntes det var smart å seile opp på venstre side av meg og 31-bussen der vi sto og ventet på grønt lys i Stortingsgata. Idet bilen passerte meg ble det grønt, og du måtte derfor gi på ekstra mye (fartsgrensen på stedet er 30 km/h) for å komme foran 31-bussen og samtidig unngå å treffe trikken som kom i mot. Du skulle selvsagt til venstre i neste lyskryss. Det er en ærlig sak å ha dårlig tid, men det er ingen grunn til å legge igjen hodet hjemme.

Så går vi over til de jeg har bilder av.

Den første er vel selvforklarende. Jeg kom forbi, ved å svinge bussen langt til høyre først (så langt at en taxi fikk lyst til å kjøre på min venstre side), krysse mellom trafikklyset og lastebilen nærmest på tvers, og bruke begge filene i motgående retning, selvsagt mens jeg krysser dobbel heltrukken gul sperrelinje.



Neste bilde er tatt på Bjølsen, og viser intet mindre enn tre duster på én gang.



Bil A står delvis oppå fortauet, i en busslomme. Han tror kanskje han er trygg siden han står før skiltet med parkering forbudt, men det er jo all stans forbudt i busslommen...

Bil B trosser gjennomkjøringsforbudet. Han er én av fryktelig mange. Det er skilter nok i trafikken, om man setter opp midlertidig skilting med gjennomkjøring forbudt må man håndheve det også.

Bil C? Delvis oppå fortauet, på all stans forbudt, men merkelig nok uten nødblinken på.

Og helt til slutt, enda en PP-registrert bil. Hva er det med PP-registrerte biler?



(Om noen lurer på hva som er galt: Biler har ikke noe på fortauet å gjøre. Det kan gjøre en ellers lovlig parkering ulovlig.)

1 kommentar:

bakkushan sa...

Herrejemini.

Det er slike dager som gjør at jeg kunne tenkt meg trafikkpolitimyndighet.

Det er et hakk mer realistisk enn det andre ønsket, som er bil med bakke-til-bakke-raketter.

I motsetning til sistnevnte løsning går man nemlig ikke tom for førstnevnte.