tirsdag 10. april 2007

Vårrengjøring

Hvert eneste år heter det seg at byen skal være ren til 17. mai.

Men er det noen grunn til å utsette feiing til seneste mulige tidspunkt?

Etter at snøen gikk (før den korte gjesteopptredenen 8. og 9. april) i Oslo har det vært over en måned med skitt, søppel, glass og grus i veikantene og på fortauene.

"Hva så," tenker vel de fleste, "det er jo ingen som kjører der."

Men det er det jo: syklistene, trafikantenes kanskje mest utskjelte store gruppering. Sykkelfeltene er beleilig nok laget som 1-2 meter tynne striper i veikanten, en passe plass å slippe glassflasker, feie knuste lykter inn i, å parkere i, å feie søppel fra fortauet over i, osv.

Det er også et passende sted å ha kumlokk med dårlig asfalt rundt, langsgående rister, og langsgående asfaltkanter som slutter ved feltskillet, bare for å gjøre det ekstra spennende for syklister som vil gjøre unnamanøvre. Ja, for syklister kan jo også bli nødt til å gjøre en omvei på 1-2 meter sideveis, og det er det jo ikke plass til i eget felt. Ihvertfall ikke når det står en bil der etter en sjåfør som "skal bare".

En annen sak er jo at det er fristende å late som om den stiplede linjen til sykkelfeltet er en usynlig barriere som hindrer syklisten i å komme over i feltet til venstre, i det minste skulle man tro det etter å ha sett passeringsavstand, eller hvor brede de vanlige feltene lages. Noen steder vil en buss eller lastebil fylle hele sitt eget felt og dermed tangere den stiplede linjen, mens syklisten bare har 30-40 cm margin til f.eks. å falle på.

Dette er neppe noe stort problem når det er vinter og det likevel ligger snøhauger der, og sykkelfeltene knapt nok er i bruk.

Men med våren kom syklistene, og de syklistene som ikke bruker traktorhjul må stadig ut i kjørefeltet tiltenkt biler og busser eller opp på fortauene (som man selvsagt feier en uke eller to i forkant), og følgene av sløvheten med rengjøring rammer dermed mer enn én trafikantgruppe.

Som om ikke det er nok, så skulle man jo tro at det gikk litt planlegging i hvor man plasserte disse sykkelfeltene, og hvordan man dermed håndterte forholdet til andre trafikanter. Men nei; feltene slutter brått og uten forhåndsvarsel i busslommer, en bonus for farlige situasjoner enten det er sykkelen som prøver å komme forbi på høyre eller venstre side av bussen, eller bussen som skal inn på eller ut fra holdeplass. Hvem som har skylden er ganske irrelevant når noen ligger der og blør.

Men hva kan man gjøre?

Jo, det første man kan gjøre er å starte vårrengjøringen litt tidligere, og start gjerne med de rutene hvor folk ferdes.

Så kan vi trafikanter se på hvordan vi kan integrere den økende mengden syklister med resten av trafikken. De smale feltene som syklistene har i dag er en dårlig vits, overfor syklistene, bilistene og fotgjengerne.

8 kommentarer:

henrik sa...

Som syklist er jeg vant til å bli skjelt ut i media, takk for en annen (og viktig) vinkling!

Cruzidull sa...

Takk for at du tenker på oss syklister!
Vi har livets rett i trafikken vi og, men det er det søren ikke mange bilister som bryr seg om.

Anonym sa...

Helt enig i at syklistene har livets rett i trafikken og at det burde tilrettelegges bedre til dem!

MEN; da må de også følge trafikkreglene bedre, og tenke over det faktum at de faktisk går under definisjonen "kjøretøy" i trafikken. Fort gjort med farlige situasjoner pga. disse tohjulede. Kurs/opplæring for syklister i byer hadde faktisk ikke vært så dumt.

bakkushan sa...

tomas: Ut fra hvordan folk oppfører seg uavhengig av om de sitter bak rattet i en bil, på en sykkel, moped, motorsykkel, triller på skateboard eller rulleskøyter, eller bare går, jogger eller løper, så tror jeg at problemet strekker seg litt lengre enn at akkurat syklistene bør følge trafikkreglene bedre.

Som daglig trafikant på Grünerløkka ser jeg veldig mange farlige situasjoner. De fleste skapes av bilister, drosjene er overrepresentert, dernest er syklister og fotgjengerere omtrent like representert.

ALLE grupper bør følge trafikkreglene bedre. (Og så kan kanskje trafikkreglene oppdateres til å være litt mer hensiktsmessige, samtidig som vi får mer konsekvent fornuftig veimerking.)

Anonym sa...

bakkushan: Selvfølgelig henger en persons væremåte og trafikale innstilling sammen, ingen tvil om det.

Som daglig trafikant i Oslo ser jeg f.eks. svært mye oftere at en syklist sykler på rødt lys enn en vanlig bil kjører på rødt lys. Mange av de som setter seg å sykkelen og tråkker ivei glemmer ofte at de er trafikanter de og, som må følge helt vanlige trafikkregler som bilene. Det var bl.a. dette jeg siktet til når vi først var inne på temaet syklister.

Til slutt: Javisst, samtlige grupper burde følge trafikkreglene bedre. Generelt sett må folk stresse ned litt, bli litt mer defensive og "hyggelige" i trafikken. Dårlig trend i Norge for tiden.

bakkushan sa...

tomas:

Dette med rødt lys for syklister er kanskje nettopp en av disse trafikkreglene som burde endres.

Det burde holde lenge med vikeplikt, hvilket er hva syklisten får dersom han hopper opp på fortauet og sykler ned i gaten igjen på andre siden av stopplinjen.

Som syklist kan man også fullt lovlig gå av sykkelen, krysse stopplinjen og passere det røde lyset, og gå på sykkelen igjen.

I Nederland legger man nå om til å bare ha oransje og grønt lys i sykkeltrafikklysene, nettopp fordi det røde lyset får liten respekt (og kanskje prinsipielt er meningsløst).

Så får vi i Norge jobbe med å få folk til å respektere VIKEPLIKTEN mer. Slikt blir det færre ulykker av.

Anonym sa...

bakkushan:

Å gi syklister vikeplikt istedet for stans ved rødt lys, høres i og for seg ut som en god idé, men faktum er at i Norge per dags dato _er_ det ikke lov å sykle på rødt lys, og inntil en eventuell regulering av trafikkreglene må dette respekteres.

Anonym sa...

God oppsummering av problemene!

Etter å ha vært syklist både i Trondheim og Oslo så synes jeg imidlertid av vårrengjøringa i Oslo er en drøm. Tidlig begynner de også.