mandag 9. april 2007

En rolig langfredag

På kvelden slang jeg meg med Bussemannen på en tur for å fange litt av ... "trafikkinteraksjonen" med kameraet, som er et slikt med litt flere megapixels enn tre. Så jeg okkuperte utsiktsplassen foran på høyre side, og fomlet med kamera og objektiver til den store gullmedaljen.

Hvor mye idioti skjer på en langfredag? Ikke mye, sammenliknet med en hverdag. Det store tempoet og temperamentet i trafikken uteblir. Men fortvil ikke, det er nok å ta av! På en måte blir det en slags kavalkade over kjente og kjære tema ...

Dagens første kandidat var noen som syntes fortau og sykkelfelt var et fint sted å parkere bilen, det er jo så fint for trafikksikkerheten. Neste emne kunne vært parkering foran apoteket på Jernbanetorget, men jeg bemerket lett sarkastisk til Bussemannen at det var jo for vanlig til å ta bilde av. I Prinsens gate var det et mer lovende emne: biler i kollektivfeltet, men den beste kandidaten var utlending, oppdaget skiltingen og skiftet til rett felt. Etter dette var det dårlig fangst, ingen parkeringer i busslommene i Munkedamsveien, ingen vogntog eller varebiler på snuplassen ved Aker Brygge, bare et par fotgjengere som virret rundt.

På veien tilbake kom vi derimot over følgende klassiker ved krysset Maridalsveien/Fredensborgveien/Møllerveien: drosjesjåfør som tar seg til rette og framprovoserer uoversiktlige og potensielt farlige situasjoner.


SAABen på venstre side er nødt til å krysse en dobbelt sperrelinje i en lett uoversiktlig sving for å passere drosjen. SAABen burde jo selvsagt ventet, men hva driver drosjen med som er så viktig?


Aha. Det var derfor det var viktig å stå akkurat der, ja. Det synes kanskje ikke så godt, men under drosjen starter også et sykkelfelt. I motsatt retning er det to felt (ikke lenger markert), og vesentlig bedre plass, så risikoen for sammenstøt er nok minimal så lenge det ikke er en Audi som kommer imot.

Ok, så er det kanskje ikke for ordinært å se biler foran apoteket på Jernbanetorget, eller å se drosjer bruke bussholdeplassen som, ja, hvem vet ... men denne situasjonen er litt spesiell, fordi hvis drosjen er i ferd med å slippe av en passasjer, så gjør drosjen det på lovlig vis, nemlig mellom skiltene med parkering forbudt:



Dustefordeling: drosjer 1, privatbiler 1. Nei, unnskyld, jeg glemte denne kameraten i Stortingsgata:


Varsellampene for idiot i trafikken er påskrudd, i tilfelle noen skulle være i tvil. Bildet er noe uskarpt til tross for optisk bildestabilisator og ganske kort lukkertid, deler av årsaken kan beskues i forgrunnen. Nei, det er ikke behagelig å være passasjer på bussen i Stortingsgata, akkurat som det ikke er det i Prinsens gate eller Arendalsgata på Sagene:


Drosjenæringen kan selvsagt ikke se seg forbikjørt av privatbilister i idiotikonkurransen. På Sagene holdeplass, østgående retning, sto A253 midt på bussholdeplassen og sørget for at 54-bussen ikke kunne komme til. Til tross for bestemte hint med blinking og tuting var det dårlig med respons, og da passasjeren et minutt senere endelig hadde gjort opp for seg og gått ut, så hun bare rart på bussen. Det er ikke bare drosjesjåførene som er problemet her.

Kveldens helter får være politifolkene i BD 37xxx, her i Maridalsveien nedenfor Ring 3:



Siden politiet ikke bryr seg om at folk kjører på rødt, tar en ulovlig og farlig kjappis forbi busser på høyresiden, osv., så må vi jo bare anta at sjåføren som ble stoppet har vært helt rabiat.

Jeg satt på med bussemannen fra kl. 18.57 til ca. 22.45. Det dere har sett og lest er langt fra alt, men skriver jeg mer nå, så er det over det dobbelte av for mye. Bussemannen utviser en bemerkelsesverdig tilbakeholdenhet i sine rapporter.

Ingen kommentarer: