tirsdag 30. september 2008

Almex F bort!

Det har vært mye snakk om det nye billettsystemet (og det aller, aller meste jeg har hørt eller lest utenfor bedriften har vært veldig negativt), og den 17. oktober skal det visstnok være ferdig og overleveres fra KTP til Ruter. Eller noe slikt.

Vi i bedriften fikk Flexus-kort tidligere i høst, og jeg har ikke opplevd annet enn at det virker. Nesten litt for godt, jeg blir lett registrert som reisende mens jeg går gjennom bussen på endeholdeplassene om jeg kommer litt for nær en "stemplingsautomat".

Så langt har vi hatt det utgamle Almex F-systemet som backup. Jeg har hørt rykter om at dette systemet er 40 år gammelt... Dette er altså de maskinene som gir ferdigtrykte billetter fra rull.

I morgen, 1. oktober, forsvinner Almex F:



Det blir på en måte litt vemodig... Men aller mest gledelig.

26 kommentarer:

Scott sa...

En ting jeg har merket meg med det nye systemet er at det skal flere tastetrykk til før billett printes ut. Tidligere var det et 'rykk i tommelen', og billett var klar. Når må det tastes en serie tastetrykk for hver billett, og det tar tid. Det virker kanskje ikke som så fryktelig i enkelttilfeller, men når det kommer på 10-15 passasjerer som skal ha billetter, så tar det tid.

Utseende på TIM (ny billettmaskin) blir nok uendret fremover, men funksjonaliteten endres noe. Unødvendig tastetrykking ønskes bort, og det er ytret ønske om en innebygget kalkulator for utregning av totalpris/veksel. Resetting (dødlegging) skal etterhvert skje ved en vippebryter (idag må kabelen skrues ut, holdes ute i 5 minutter, før den skrues inn igjen).

Samtidig vil jeg trekke frem mangelen på veksel hos førerne. Veldig begrenset med veksel. Vær snill og prøv å ha eksakt beløp. Iallefall tilnærmet eksakt beløp.

Jeg må innrømme at jeg ikke er nådig med folk som kommer med 1000/500-lapper (det er rett og slett for dumt, da bruker vi opp all vår veksel, uten å kunne bruke innkommen seddel til noe som helst), og er heller ikke spesielt glad i 200-lapper (med mindre det er voksen flexikort som kjøpes).

Vi sliter med veksel. Spesielt nå som prisen er 17/34. Prøv å tenke deg hvor mange kronestykker og femmere vi må ut med ila en dag, når alle har rundet opp til nærmeste 10'er.

Det aller beste er jo dersom alt salg er forhåndsbasert. Det er utrolig mange utsalgssteder i Oslo, og dersom du ikke er nærmeste nabo til en Narvesen, så passerer du sannsynligvis et utsalgssted ila dagen et eller annet sted. Stikk innom og kjøp, så har du billett/kort klart til neste gang. Du sparer tilogmed penger på enkeltbillettene.

Jeg blir iallefall veldig glad i folk som har forhåndskjøpt, eller folk som betaler med eksakt beløp (eller som betaler med kronestykker, for å kompansere for alle som gir f...).

bakkushan sa...

7-Eleven har også ofte utsalg av både flexikort og SL-kupongkort, så mulighetene er legio.

Jeg lurer på om Flexus kommer til å medføre et automatisk rabattsystem, dvs. at kundene med kort til enhver tid betaler den rimeligste prisen for sitt trafikkmønster.

Sannsynligvis ikke, det ville jo vært for enkelt... ;)

Anonym sa...

Er det noen som vet hvor disse Almexene er å få tak i, eventuelt om Ruter, Nexus eller noen andre selger de brukte?

Anonym sa...

Jeg er en flittig bussbruker, og siden dette innlegget handler om billetter, så våger jeg meg utpå med et spørsmål som ikke nødvendigvis har noe med det nye billettsystemet å gjøre. Jeg lurer rett og slett på hva slags instrukser sjåførene har på sjekk av billetter. Jeg tenker jo da på de bussene som man må gå inn i foran og vise billett til fører. Men si at jeg en dag har glemt a-kortet mitt. Kan bussjåføren nekte meg adgang på bussen? For det er slettes ikke et uvanlig syn at folk blir kastet av på neste holdeplass. Både 54 og 58 har et par sånne sjåfører.

bussemannen sa...

Linn,

Hvis du har glemt A-kortet ditt må du løse vanlig billett. Dette står det svart på hvitt i taksthåndboken vår.

Har du ikke A-kort KAN føreren nekte deg adgang på bussen, om du da ikke kjøper billett.

En av fordelene med A-kortet er at du ikke får snikgebyr av kontrollørene, siden de kan sjekke at du faktisk har et A-kort. Derfor ble A-kortet i sin tid markedsført som kortet du godt kan glemme hjemme.

Dessverre hadde de ansvarlige for kampanjen glemt at førere på buss og trikk er pålagt å kontrollere billetten, og slett ikke har noen mulighet til å sjekke om du faktisk har et A-kort. Vi ble derfor tvunget til å la alle som påsto de hadde glemt A-kortet sitt hjemme, få bli med gratis.

Dette ble jo selvfølgelig misbrukt etterhvert som det ble kjent, og derfor er det nå slik at dersom du glemmer kortet må du betale for reisen på vanlig måte (på buss og trikk), men du blir ikke ilagt gebyr på t-banen. Om du har sneket deg inn på buss eller trikk uten å ha med deg kortet, og det blir kontroll, vet jeg ikke hva som skjer.

Øyvind sa...

Som tidligere trikkefører er det nytt for meg at trikkeførerne er pålagt å kontrollere billetten.

Jeg trodde vi kun hadde RETT til å kontrollere billetten. Jeg sjekket aldri billettene til folk, med mindre de ettertrykkelig spurte "Er denne gyldig?".

bussemannen sa...

Dere har ikke klistremerke med "Sjåføren har rett og plikt til å kontrollere billetten" i trikkene?

Øyvind sa...

Nei, men på den annen side, så er det mangelfullt med informasjon generellt. Noen trikker har klistremerker "Ingen avstigning - utgang bak" og "Vennligst ingen henvendelser mellom holdeplassene", mens andre trikker har det ikke.

Jeg kan ikke huske å ha blitt fortalt at vi skulle sjekke billetter, men jeg vet at jeg hadde rett til det. Jeg pleide til og med å si til folk som dyttet kortene sine opp i ansiktet på meg at de ikke trengte å vise kortet på trikken, bare på bussen ;)

Grunnen til dette trodde jeg var at folk har lov til å gå på hvilken dør de vil på trikken, så hvorfor skal de som velger å gå inn foran bli nødt til å vise billett?

bussemannen sa...

Så det er ikke med trikk som med leddbuss, at påstigning gjennom midt- og bakdører kun er for de som allerede har gyldig billett?

(to viktige poeng i den sammenheng: 1) om du skal STEMPLE har du ikke gyldig billett, og har ikke lov til å gå inn bak på leddbuss. 2) på vanlige busser er det ikke lov til å gå inn bak om du ikke har med barnevogn)

(En munnrapp kollega kjørte leddbuss, og ble spurt av en kunde hvorfor det ikke var stemplingsautomater ved alle inngangene. Svaret hans? "Det ER det.")

Øyvind sa...

Jeg tror ikke det er slik på trikken. Der er det jo stemplingsautomater ved hver dør. Men på bussen tør jeg aldri gå inn noen andre dører enn foran, og holder alltid billetten klar. Jeg tør ikke annet der. :D

bussemannen sa...

Er det rart kundene blir forvirret. Det er jo minst fire måte å forholde seg til påstigning, avhengig av om man reiser med t-bane, trikk, leddbuss eller vanlig buss. Klart det sikreste er å gå på hos føreren og vise frem billetten, men det er ikke fryktelig populært på t-banen, vil jeg tro.

Øyvind sa...

Hehe, nei, det er ikke rart i det hele tatt.

bakkushan sa...

Ja, det er vrient for kundene å forholde seg til dette, spesielt med busser som ikke er leddbusser men som likevel har flere dører, og derfor likner mistenkelig på leddbuss for hurtigassosiasjonene i hjernen.

Ja til fullsponset kollektivtransport nå! :D

Eva-Lilla sa...

"Dere har ikke klistremerke med "Sjåføren har rett og plikt til å kontrollere billetten" i trikkene?"

Er ikke det lempet på regelen om at vi har PLIKT? Disse skiltene finnes vel ikke i de nyere bussene lenger?

bussemannen sa...

Jeg klarer ikke å finne noe om plikt til å kontrollere, bare om plikt til å fremvise billett. Da har de vel lempet på det.

Anonym sa...

Vet ikke hvorfor bussen er så strenge på dette med å vise billett når man går inn, det tar ekstra tid, som reisende vil man jo komme seg raskest mulig dit man skal og da er det litt frustrerende når man må stå i to min på brugata fordi alle må vise at de har billett. Denne tiden kunne man spart ved at man som på trikken åpner alle dørene for å få folk fortest mulig ut og inn, så kjør! Det er jo den enkeltes eget ansvar og sørge for at man har billett. Sniker man, blir man før eller siden tatt i kontroll.

Øyvind sa...

Ja, vanligvis er det jo sånn at man åpner dørene selv på trikken, og det praktiserte jeg i stor grad selv som trikkefører. Men var det ett sted jeg alltid tvangsåpnet alle dørene, var det Brugata! :)

bussemannen sa...

Vi kan umulig snakke om samme Brugata. Det er enighet blant de fleste sjåflører om at Brugata ut fra sentrum er den desidert verste holdeplassen i hele byen. Om man kommer i skade for å åpne en bakdør der (og det er ALLTID noen som trykker på stopp, selv om ingen skal av) kan man bare glemme å få dørene igjen før bussen er stappfull, og i mellomtiden sitter man gjerne helt ensom ved en forlatt fordør og ser i speilet og forsøker å finne en luke i den påstigende strømmen slik at man kan stenge bakdørene.

Og på Jacob Kirke går halvparten av dem av, fordi de skulle over løkka eller opp til Carl Berner.

Øyvind sa...

Brugata er et lite helvete i så måte, ja...

Anonym sa...

Takk for svar. I informasjonen for A-kort står det at hvis man ikke har det med seg under en kontroll, så må man innom trafikanten innen en viss tid og forevise kort, pluss betale et tullegebyr på en femtilapp eller noe. Det er vel egentlig greit nok, det er bedre enn å måtte betale 750 kroner.

Tror jeg skal sette meg ned og først finne vilkår, deretter lese. Jeg kan nemlig ikke huske at det står noe sted at jeg må løse enkeltbillett hvis jeg har glemt kortet. Jeg tar likevel høyde for at jeg tar feil.

bussemannen sa...

Linn:

Jeg har bladd litt rundt på http://www.a-kort.no/ men det ser ikke ut til at de har husket å fortelle det til kundene. Bare til oss som har tilgang til taksthåndboken...

Jeg vil anbefale deg å sende en e-mail til post@ruter.no og spørre. Skriv gjerne inn svaret du får, her.

Anonym sa...

Ja, og jeg vet at skal man først snike, så er brugata den letteste holdeplassen, for der mister busssjåførene oversikten, men brukte den mest som et eksempel på efektivisering av bussrutetiden. Samtideig vil jeg si, når vi først snakker om brugata at det er litt kjedelig når bussen stopper, dørene åpnes for at folk skal gå av, jeg som har billett ønsker å følge reglene, steller meg i køen for å vise stolt til bussjåføren at jeg er lovlydig, men når jeg kommer inn på bussen, så er det ikke flere sitteplasser igjen, så jeg må stå, det er ikke noe problem å stå litt, men kjedelig at de som sniker seg inn bak fordi de ikke har billett, de sitter der og slapper av, og de har ikke engang betalt for reisen, mens jeg som er med på å få oslo sporveier/ruter til å gå rundt, jeg må stå.

bussemannen sa...

Oslo Sporveier finnes ikke lenger, men du kan jo sende en e-mail til Ruter og be dem stå der med vektere i ettermiddagsrushet. De burde kunne klare å stoppe flommen inn gjennom bakdørene.

Vi som kjører har jo selvsagt flere ganger bedt om dette, men vi blir åpenbart ikke tatt på alvor av oppdragsgiver. Om kundene begynner å klage over at de ikke kommer med bussen fordi bussen er fylt opp gjennom bakdørene før de kommer inn gjennom fordøren, kan det hende noen får en aha-opplevelse.

Anonym sa...

Det skal jeg gjøre, Bussemannen. Det er egentlig utrolig at den informasjonen ikke gis til oss passasjerer, det må jo til tider lag mye trøbbel for dere. Pluss at jeg har trøbbel med å forstå hvordan ting fungerer, for som det ble påpekt her så har vi mye å forholde oss til når det gjelder billetter og påstigning, det er jaggumeg ikke lett å forstå alle mulige ting helt av oss selv.

Anonym sa...

Jepp, da var mysteriet med A-kort løst. I konvolutten med kortet for november lå det en pen og glanset informasjonsflyer, med fine bilder av blide mennesker som holder kortet opp til sjåføren, som informerte om at vi er pliktige til å løse enkeltbillett hvis vi ikke har kortet med oss. Fair enough.

Det som ikke er så bra er at Ruter ikke har svart på mailen jeg sendte. Det er litt slett.

bussemannen sa...

Eva: Haha, jeg fant det i førerhåndboken, revidert 15. september 2008: «Førerne er i det daglige våre viktigste kontrollører av kort og billetter. Fører har både rett og plikt til å kontrollere kort og billetter [...]»