fredag 12. september 2008

Hvorfor må det være så TRANGT over alt?

Ja, hvorfor må det være så uhyggelig trangt over alt i byen. Veimyndighetene må ha klokkertro på omfangsberegningen og kjøreferdighetene våre, for det er ikke mange millimetre å gå på.

Verst er det der vi deler plassen med trikken. Det er TRANGT å møte trikken forbi bussterminalen. Det er TRANGT å møte trikken i traseen ved Thune. Det er TRANGT å møte trikken i traseen ved Slottsparken. Det er TRANGT å møte trikken i Storgata.

Og selv om de hadde alle muligheter til å gi oss bedre plass da de rev opp trikkeskinnene i Stortingsgata for noen år siden, er det TRANGT å møte trikken der.

Og, ikke minst, det er JÆVLIG TRANGT å møte trikken mellom Dronningens gate og Stortorget, spesielt nå som det er graving i området. Nå i anleggsperioden dyttes vi jo over i trikkesporet ved Dronningens gate (mot Stortorget), og da trenger vi begge trikkesporenes bredd for å komme oss rundt svingen. Om det da står kø av trikker som skal betjene holdeplassen, blir vi stående. Dessuten må vi være raske (og flinke) med å komme oss over til høyre side, slik at det er mulig for møtende trikker å passere oss. Forleden dag lå jeg og dyttet på de oransje plastkjeglene i hele bussens lengde, og selv da var det bare så vidt en møtende Shai-hulud klarte å presse seg forbi.

Litt lenger opp mot torget, i venstresvingen, må vi legge overhenget over fortauet for at ikke hengeren skal treffe møtende trikker.

Og, totalt unødvendig, det er TRANGT mellom Dronningens gate og Skippergata retning Jernbanetorget. Der deler vi ikke plassen med trikken engang, men det er av grunner jeg ikke helt klarer å forstå anlagt en taxiholdeplass midt i svingen der. Det skal ikke mer enn en litt slurvete plassert taxi der, så er faren for å ta med seg skiltet på midtrabatten (vi vil jo gjerne ha litt avstand til de parkerte bilene, og da er det lett å glemme at vi har nitten meter med oss, og at hengeren sporer utenfor). Dette er jo en parsell de har gjort seg helt ferdig med i forbindelse med nedrustingen av Jernbanetorget, så der er det nok så trangt for evig og alltid.

Og Bryggetorget.

Vi kommer aldri utenom Bryggetorget.

Med en buss på avstigningsholdeplassen foran deg, og en taxi på taxiholdeplassen, så kommer du ikke ut fra holdeplassen. Med en feilparkert varelevering foran deg på påstigningsholdeplassen, og de sedvanlige feilparkerte vareleveringene langs kanten på venstre side, så kommer du ikke ut fra holdeplassen.

Så hvorfor må det være så TRANGT over alt? Det er da plass nok, bare man bruker hodet når man lager veiene.

2 kommentarer:

Kort sagt sa...

Det er ingen tvil om at det å kjøre buss i Oslo sentrum er en stor prestasjonøvelse. Jeg er tilflytter fra Stavanger (der vi er vant med rundkjøringer i hvert eneste kryss), og ser problemet du viser til, daglig.
Utenfor Royal Christiania virker det også som det er litt trangt for tiden. Dersom det står busser parkert utenfor hotellet sliter ofte leddvognene på 37'ern med å komme seg forbi Skippergatekrysset og oppover Kirkeristen. En viktig del av årsaken virker å være de massive metallgjerdene som er satt opp i forbindelse med gravearbeidene.

bussemannen sa...

Ja, det er nettopp utenfor Royal Christiania probleme begynner, som jeg skrev om på denne måten:


Og, ikke minst, det er JÆVLIG TRANGT å møte trikken mellom Dronningens gate og Stortorget, spesielt nå som det er graving i området. Nå i anleggsperioden dyttes vi jo over i trikkesporet ved Dronningens gate (mot Stortorget), og da trenger vi begge trikkesporenes bredd for å komme oss rundt svingen. Om det da står kø av trikker som skal betjene holdeplassen, blir vi stående. Dessuten må vi være raske (og flinke) med å komme oss over til høyre side, slik at det er mulig for møtende trikker å passere oss. Forleden dag lå jeg og dyttet på de oransje plastkjeglene i hele bussens lengde, og selv da var det bare så vidt en møtende Shai-hulud klarte å presse seg forbi.


Det er jo egentlig ved Skippergata vi tvinges over i trikkesporet, ikke Dronningens gate...

Det tragiske er at trikkeforkjemperne har trumfet gjennom bussforbud i trikkesporet forbi trikkeholdeplassen der, påtvunget ved at ristene i bakken ikke tåler vekten av en buss (nå som det går buss for trikk må de derfor legge stålplater over ristene. Idioti.) Står det da en turistbuss utenfor hotellet med bagasjelukene på venstre side åpne (eller en litt slurvete parkert varelevering, eller en varelevering for nær krysset) står vi der.