onsdag 3. september 2008

Dette burde være unødvendig

Det er på tide å henge ut en kollega eller tre igjen, er det ikke? Det er lenge siden noen har truet meg nå.

Om jeg kjørte 56-bussen ville jeg ha spurt trafikkleder hvor det er meningen at man skal stå og regulere (dvs. vente på neste avgangstid) på Torshov, ikke plassert bussen på fortauet (ulovlig) på all stans forbudt (ulovlig) lett synlig fra både 20-bussen og trikkelinjene i Vogts gate.

Disse tre bildene er tatt på tre forskjellige dager, noe som antyder at dette ikke er noe en enkelt sjåfør har funnet på av seg selv. Jeg har også observert slik ulovlig bussparkering uten å ta bilde av det (også et annet sted i samme gaten, også da på fortauet og på all stans forbudt).

Om trafikkleder sier "finn deg et sted hvor du ikke står i veien" ville jeg ikke godtatt det. Om det ikke finnes et sted for 56-bussen å regulere på Torshov, er det en sak for verneombud og fagforening.





15 kommentarer:

Anonym sa...

En ting som gjør enda verre, er at mange blinde og sterkt svaksynte bruke rfortauskanten til å orinetere seg etter. Når biler, busser og annet står delvis på fortauskanten på den måten, gjør det at man ofte går på disse kjøretøyene, med medfølgende personskader (dette har jeg selv opplevd flere ganger) og av en eller annen merkelig grunn ofte massiv kjeft fra sjåførene som har feilparkert, fordi man ikke må gå på kjøretøyene til andre...

Anonym sa...

Jeg bekrefter mer enn gjerne det du skriver bussemann. Har selv vært vitne til flere slike merksnodige tidsreguleringer...

Anonym sa...

Hei bussemannen.

Joda, 56 har en egen reguleringsplass og startholdeplass på Torshov, rett på andre siden av krysset ovenfor trikkestoppet. Den sannsynlige grunnen til at disse bussene du har fanget står ulovlig parkert, er at det har stått biler på reguleringsholdeplassen. Ved siden av denne er det nemlig en videosjappe, samt en forretning som selger varm- og overtidsmat. Du kan kanskje tenke deg hvor mange som "bare skal"?

Spesielt i helgene: lørdager f.eks, når 56 har timesrute, og bruker holdeplassen ca. 13-14 minutter per time, brukes denne holdeplassen flittig av biliester som ikke kan/vil lese skilt. Jeg har selv stoppet bussen midt ute i gaten, gått inn på videosjappa og hoiet "hvem eier peugoten på bussholdeplassen?". Hvis eieren ikke er i umiddelbar nærhet må man bare stå der til trikken kommer, for så å kjøre en ekstra runde rundt kvartalet. Dvs: først opp til esso, ned igjen mot torshov, rundt kvartalet og opp til reguleringsholdeplassen igjen. Jeg har til og med opplevd at det har på de 3 minuttene dette tar rukket å komme enda en bilist som har feilparkert.

Dette legaliserer selvsagt ikke overtredelse av trafikkreglene for bussene, men jeg kan si så mye som at jeg har full forståelse for de som gjør det. På samme måte som jeg har full forståelse for de svaksynte som er avhengige av fortauskanter å navigere etter.

Det jeg derimot ikke forstår er hvordan du, som bussfører, kan henge ut kollegaer på den måten. Du skriver mye fint i loggen din også, men jeg synes det er ganske respektløst mot oss andre på arbeidsplassen din, jeg kan ikke akkurat si at det bidrar til så veldig mye bedre arbeidsmiljø. En skulle tro at nettopp DU, av alle, hadde vært nok ute i trafikken til å kunne forstå disse fortvilte sjåførene, da du selv har arbeidsplassen din der.

Synes du kan tenke deg om to ganger neste gang du henger ut dine egne...

Scott sa...

Svar til 9728

Jeg kjenner godt til den problematikken du refererer til, og forstår din frustrasjon, men to feil blir altså ikke én rett.
Vi er profesjonelle yrkessjåfører og må ikke glemme en ting: Vi må følge trafikkreglene selv om egoistiske privatbilister ikke gjør det. Så får vi heller håpe at Trafikkpolitiet/Trafikksjefen kan bli flinkere til å prioritere slike saker, istedet for å kaste bort tiden ved å bøtelegge noen som kjører litt for fort på motorveiene.

Jeg vil råde deg og dine kolleger på linje 56 (og naturligvis andre linjer som opplever samme problem) om å bruke hornet flittig. Problemet er ikke ukjent, og det går derfor an å titte nedover Vogtsgate for å se om det kommer en trikk før bussen kjører ut i denne. Dersom det ikke kommer noen trikk så er det bare å kjøre mot reguleringsholdeplassen, 'parkere' bussen på en slik måte at det ikke er mulig å misforstå hvor føreren vil, for deretter å 'ligge på hornet'. Alle vil forstå situasjonen, og jeg kan ikke forestille meg at noen vil klandre bussføreren for 'bråket'.

Jeg forstår at dersom trikken kommer må bussen kjøre rundt kvartalet for ikke å stå i veien for trikken, og det hele burdte være fullstendig unødvendig.
Det finnes allikevel flere måter å reagere på, og ved å parkere slik som bussene på bildene, kan bussene skape et større problem i trafikken enn hva de feilparkerte bilene gjør. Stå heller på retten deres. Bruk hornet.

Så til trikkeførerne som trafikkerer Vogtsgate (11-12-13): Nå vet dere hva problematikken på Torshov er, dersom det står en buss her og tuter: Kan vi be om litt tålmodighet her? Dersom bussføreren klarer å 'jage' bort denne bilsynderen, er dette en større seier for kollektivtrafikken enn om kun trikken får fritt leide. Dere vet jo alt om feilparkeringer, og konsekvensene av dette, gjør dere ikke? Det har stått mange trikker pga feilparkeringer oppgjennom årene. Dette er nøyaktig samme situasjon.

Kanskje... kanskje vil det komme en tid hvor biler ikke parkerer der, men så lenge bussen finner et annet sted å stå, så regner vel bilistene med at det ikke er så farlig... Eller hva?

Stå på 'Bussemannen'. Noe jeg liker ved dine blogger er nettopp din objektivitet. Så får vi andre heller gjøre en ekstra innsats for ikke å bli nevnt i bloggen med negativt fortegn.

bussemannen sa...

9728,

Du skriver:

Det jeg derimot ikke forstår er hvordan du, som bussfører, kan henge ut kollegaer på den måten. Du skriver mye fint i loggen din også, men jeg synes det er ganske respektløst mot oss andre på arbeidsplassen din, jeg kan ikke akkurat si at det bidrar til så veldig mye bedre arbeidsmiljø. En skulle tro at nettopp DU, av alle, hadde vært nok ute i trafikken til å kunne forstå disse fortvilte sjåførene, da du selv har arbeidsplassen din der.

Synes du kan tenke deg om to ganger neste gang du henger ut dine egne...


Det er ikke første gang jeg blogger om oppførselen til kolleger, ei heller siste. Det er jo trist at du føler deg uthengt, men legg merke til at jeg aldri henger ut identifiserbare kolleger.

Å henge ut alle andre, men la min egen arbeidsplass være, ville være hykleri. Det er ille nok at jeg aldri henger ut meg selv.

Kort sagt sa...

Svar til 9728 og bussemannen ang. uthenging:

Jeg synes det er bra at det på denne bloggen ikke gjøres forskjell på bussjåfører, trikkeførere og bilister som synder i trafikken.
Så kan det vel heller ikke defineres som uthenging å ta et bilde av en buss som står feilparkert. Bussemannen har ikke skrevet når bildene er tatt (verken dato eller klokkeslett), ikke hvem som satt bak rattet og ei heller er er sjåføren avbildet.
Ingen, foruten dem som var i området på det aktuelle tidspunktet, kan identifisere sjåføren. Da ser jeg virkelig ikke problemet... Forhåpentligvis er det en sjåfør på linje 56, som leser "Bussjåførenes betroelser", og som får litt dårlig samvittighet når han ser bildene av den feilparkerte bussen.

Stå på videre bussemann!

Øyvind sa...

Scott,

Jeg forstår svært godt frustrasjonen din angående feilparkerte biler på Torshov holdeplass.

Men det vil være brudd på trafikkreglenes paragraf 10.2 hvis bussen velger å sperre trikkesporet. Ingen er tjent med denne framgangsmåten, hverken bussen, trikken, eller våre felles passasjerer, og du blir nok ikke kvitt feilparkeringsproblematikken heller.

Som trikkefører kjenner jeg godt til feilparkeringer. Men for vår del er det enkelt: Trafikketaten blir umiddelbart varslet, og innen 20 minutter skal bilen være tauet bort. Det er avtalen.

Kan dere ikke heller gå via Trafikketaten dere også? Jeg er stygt redd for at dersom bussen med overlegg velger å sperre for tre tunge trikkelinjer pga en feilparkert bil, vil dette bare gå ut over bussjåføren dersom Trafikketaten kommer...

Kort sagt sa...

Enig med Øyvind her, man gjør bare vondt verre dersom enda flere skal måtte vente på erkedusten som har parkert på reguleringsplassen.

Et spørsmål: Er det tydelig skiltet med all stans forbudt og reguleringsplass for rutebuss, eller er det så som så med skiltingen?
Forøvrig bør Trafikketaten være like raske på pletten med å fjerne feilparkerte biler for bussen.

bussemannen sa...

Jeg forstår Scott dithen at han bare ber om noen sekunders tålmodighet fra trikken, kanskje mens bussføreren er inne på gatekjøkkenet.

Jeg opplevde en tidlig morgen (avgangen min fra Bryggetorget var 0540) på Lapsetorvet at noen hadde flyttet på holdeplasskiltet slik at jeg ikke kom inn på holdeplassen. Dette var før holdeplassen ble bygget ut i veien. Jeg måtte regulere, slik vi ofte må på de tidligste avgangene.

Mens jeg var ute av bussen og flyttet på skiltet, kom trikken. Føreren må ha sett meg og hva jeg gjorde, men han brukte allikevel Gjallarhornet sitt. Flere ganger. I et boligstrøk. Lenge før klokken seks om morgenen.

Nå som holdeplassen er bygget ut i veien, må vel trikken bare vente dersom det står en buss og regulerer der? Vi kjører jo på kontrakt for samme selskap, og et ufravikelig krav i de kontraktene er at vi ikke skal forlate NOEN holdeplass før oppsatt rutetid.

Scott sa...

'Øyvind' og 'Kort sagt'

Som BUSSEMANNEN skriver så kjører vi altså på kontrakt for samme selskap. Tolk det dit dere vil. Trikken er ikke mer viktig i Oslos kollektrivtilbud enn buss, bane, tog eller båt.

Hvis du leser gjennom innlegget mitt ordentlig, så vil du lese at jeg på et tidspunkt ønsker at trafikkpolitiet/trafikksjefen kunne være flinkere til å prioritere slike saker. Det kan hende at trikken har en spesiell avtale med trafikksjefen, eller at dere rett og slett fjerner bilene selv, for det svaret vi får ved henvendelser er at 'vi skal se om vi har en bil i nærheten', 'bilen er sikkert borte før vi dukker opp allikevel' og min favoritt 'klarer dere å komme frem allikevel?' (for da slipper de å rykke ut). På sistnevnte har trikken en klar fordel: NEI, trikken kommer ikke frem allikevel. Bussen derimot, gjør det. Den kan foreta en omkjøring, eller finne seg en annen plass å parkere. Hvilket er feil, feil, FEIL.

Så som BUSSEMANNEN helt korrekt tolker innlegget mitt, så ville det være fint om trikken kunne holde igjen i det minuttet kanskje (max) det tar før den egoistiske bilføreren flytter bilen. Det er for dumt om bussen må kjøre denne omveien som 9728 skriver bare fordi trikken ikke kan vente på en kollega (ja, trikkeførere, T-baneførere og bussjåfører er kollegaer på kontakt for Ruter #).

Jeg synes det er fryktelig synd at folk parkerer der de vil bare fordi de ikke gidder finne en lovlig plass og stå, men jeg synes også det er synd at aktører innenfor RUTER # blir stormannsgale seg imellom.

Så til sist. Kjære Oslo-bilførere: Kan dere være så snille og gjøre en ekstra innsats for ikke å sperre for buss og trikk i Oslos gater. Det er et stort problem for oss selv om dere 'skal bare...'.

Anonym sa...

scott:

Som jeg skrev i innlegget mitt så legaliserer ikke feilparkerte biler feilparkering i buss, jeg mener bare at jeg har full forståelse for de som gjør det. Det er nettopp det du sier, at her har trafikksjefen og trafikkpolitiet en jobb å gjøre, men jeg er redd det er snakk om ressurser og prioriteringer.

bussemannen: Jeg er redd du misforstår, for jeg føler meg nemlig ikke uthengt. Om det har noen betydning, så kan jeg fortelle at jeg aldri har, og kommer heller aldri til å parkere en buss på den måten der, med mindre det er noe helt eksepsjonelt på ferde (konger eller adelige som skal forbi). Jeg gjør som jeg prøvde å forklare i forrige innlegg: Kjører opp og ned og rundt og rundt, til jeg ikke er til hinder for trikken lenger, og til den feilparkerte bilen er borte. Samtidig som jeg prøver å få taki eieren.

Jeg forstår godt ideologien din om å ikke virke hyklersk, selv om det jo er som du sier, hyklersk å aldri omtale seg selv negativt. Du er meget engasjert i kollektivtrafikk og bussjåførens hverdagsproblemer, og bruker tid og krefter på å ta bilder, dokumentere og skrive om dette. Hva med å bruke litt av den tiden i fagforeningen eller hos verneombudene, for er det ikke nettopp det du sier, at det er en sak for nettopp dem om det er problemer med regulering?

Til sist, svar til "kort sagt":

Det er ikke personforfølging eller lignende jeg reagerer på, men jeg reagerer på at engasjerte og oppegående personer innenfor bransjen bruker tid og krefter på slike ting. Jeg mener dette er helt feil fokus på problemet, for det som er helt sikkert er at vi sitter i samme båt. Enten vi jobber på Alnabru, Ulven, Grefsen eller Ryen. Bransjen sliter med rekruttering, arbeidsmiljø, status og aksept hos "folk flest".

bussemannen sa...

9728:

Jeg vet med sikkerhet at representanter for fagforeningene og trafikkledelsen ikke bare leser denne bloggen, men også vet hvem jeg er. Heldigvis respekterer de mitt ønske om å være anonym.

Om vi skal få mer respekt for yrket må vi først og fremst vise at vi er dyktige trafikanter. Vi er veldig synlige, og kan ikke tillate oss å ta snarveier.

Jeg har forresten ikke tall på alle "rånerundene" jeg har tatt med leddbuss rundt Royal Christiania-kvartalet fordi det har stått turistbusser og drosjer på reguleringsholdeplassen til 60X.

Kort sagt sa...

Her er en hendelse fra rundkjøringen i krysset Henrik Ibsens gate/Frederiks gate (hvor forøvrig trikken kjører tvers gjennom rundkjøringen): I kveld kommer Buss for sporvogn i linje 19 nedover Henrik Ibsens gate i retning Stortingsgaten. En taxi kommer fra Frederiks gate og skal nedover Ruseløkkveien. Bussjåføren tror at "Buss for sporvogn" er ensbetydende med at han har samme rettigheter som trikken og ligger på hornet. Dette sier vel sitt om enkelte sjåfører. Selv om du har "Buss for sporvogn" i skiltkassa, så er man fremdeles en buss...

Scott sa...

Kort sagt

Det er helt riktig. Bussen er fortsatt en buss. Jeg har selv kjørt 'buss for sporvogn 19' ved flere anledninger, og må nok innrømme at jeg også kjører gjennom rundkjøringen da det gir bedre flyt i trafikken generelt, enn å vrenge ut og rundt og inn igjen i trassén. Til mitt forsvar vil jeg påpeke at jeg viker for 'alle' i sånne situasjoner... Som regel blir jeg sluppet frem etter 10-15 sekunder, og ingen situasjoner har oppstått enda (dette gjelder også ved Nasjonaltheatret).

Derimot er det fryktelig irriterende at ikke 19-trikken på Stortorvet venter på bussen østover. Vi får mye pes og klager fra passasjerer pga dette. Bussen skal vente på trikken, men ikke omvendt. Det henger ikke sammen.
Bussen har også rutetider, men må vente på trikken på Jernbanetorget i vestlig retning. Hvorfor kan ikke trikken vente på bussen? Den hindrer ingen ved Stortorget, og det er jo tross alt 'deres' passasjerer vi frakter mellom Majorstuen og Jernbanetorget.

Øyvind sa...

Hei Scott,

Jeg beklager dersom du har fått inntrykket av at jeg synes trikk er viktigere enn buss. Det mener jeg ikke.

Vi er helt enige i feilparkeringsproblematikken, og jeg forstår deg godt.

Jeg må dog få påpeke at det er ikke lov for buss, uansett, å kjøre gjennom rundkjøringer, uansett hvor de er. Bussen skal følge skilt om "Påbudt rundkjøring".

Dessuten er det ikke greit som trikk å møte en buss midt i rundkjøringen på Nationaltheateret fordi det er både trangt og uventet, og jeg må innrømme at jeg blir irritert når jeg opplever det. Ikke gjør det, vær så snill!

Så, til sist, et svar på korrespondansen mellom buss og trikk for linje 19. La meg først som sist si at her går frustrasjonen virkelig begge veier - hverken buss eller trikk venter alltid, slik de skal. Dessverre.

Midt på dagen er det 10 min rute opp til Ljabru. Da skal trikken vente på Stortorget til bussen har passert, og legge seg bak ned mot Jernbanetorget. Det er ikke greit å kjøre i fra bussen!

Dersom du opplever at trikken ikke venter, så rapporter det til din trafikkleder. Det gjør trikkeførerne når bussen ikke venter.

Men: I rushtidene morgen og kveld er det 5 min rute til Ljabru. Da venter trikken IKKE mer enn et par-tre minutter, fordi det uansett bare er maks fem minutter til en trikk (teoretisk sett...) er på Jernbanetorget mot Ljabru.