tirsdag 18. september 2007

Bussene våre er for tunge!

Ved Stilla, der Kjelsåsveien krysser Akerselva, kom det opp et skilt om akseltrykk i fjor. Det er forbudt å kjøre over der med akseltrykk over 8 tonn, som vist på bildet (skiltet vi ser baksiden av i bakgrunnen er det samme skiltet på motsatt side).



Vi har lenge spøkt med at vi strengt tatt burde kaste ut passasjerene før vi kjører over, spesielt når vi har bussen full av skoleunger som skal til Teknisk Museum.

Jeg har imidlertid aldri sjekket akselvektene i vognkortet, jeg har bare visst at maks akseltrykk ligger over 8 tonn.

Gjett om jeg fikk et lite sjokk da jeg faktisk sjekket et vognkort forleden:



Om jeg leser dette riktig, gir egenvekten alene bakakselen et akseltrykk på 8350 kilo. 8,35 tonn.

Kom og gi meg bot.

(Det går også 15-meters boggibusser og treakslede leddbusser, for ikke å snakke om all annen buss- og lastebiltrafikk over her, men jeg kjenner ikke til akseltrykkene for disse)

7 kommentarer:

bakkushan sa...

Kanskje Peter N. Myhre gjør noe med det hvis han får beskjed og fortsetter i stillingen etter nyttår ... Og med "gjøre noe med det" mener jeg "reparerer/forsterker vegen slik at det går bra":)

Victoria sa...

Nå ble jeg redd.

Anonym sa...

Når går det tre-akslede leddbusser der?

Anonym sa...

I rushet. Linje 22.

bussemannen sa...

Victoria,

Det har jo gått bra hittil...

Det er verre med linje 21, der er det en permanent midlertidig omkjøring den siste biten ned mot Aker Brygge, fordi en bro ingen har lyst til å ta ansvar for begynte å rase sammen.

Anonym sa...

Typisk en ting å ta opp med tillitsvalgt, da, så noen enten kan ta kontakt med trafikketaten og få skiltet om (f.eks. med underskilt "gjelder ikke buss i rute") eller så må ruta legges om. Ingen kan pålegge en sjåfør å måtte bryte veitrafikkloven for å kjøre ruta.

Anonym sa...

Jeg tok meg den frihet å nevne saken for tillitsvalgte i begge fagforeningene og for operativ uteleder i dag. Omkvedet var at de trodde vi har dispensasjon, og at bedriften vil betale en eventuell bot. Jan (operativ uteleder) lovet imidlertid å sjekke opp dette.

Ellers kan jeg berolige victoria med at bruen ser ut til å holde bra. I kveld har det nemlig vært elvevandring, og trafikkledelsen (som husket kaoset fra i fjor) sørget for å sette inn MANGE ekstrabusser, deriblant seks leddbusser på linje 54. Bruen har opplevd stappfulle busser i hele kveld, både tolvmetere og leddbusser - og den står fremdeles.

Vi ses i ruta!
20140