fredag 21. september 2007

Peter N. Myhre -- ikke lenger helten

Oslo Sporveier har registrert at bussene blir veldig forsinket mellom Nationaltheatret og Brugata. Ikke et sekund for tidlig. Jeg har selv opplevd 40 minutter forsinkelse på denne strekningen (rutetiden er 9 minutter i rushet, 8 minutter ellers).

NRK Østlandssendingen melder at Oslo Sporveier vil stenge flere gater for biltrafikk, mens Peter N Myhre sier at dette er uaktuelt.

Her skal jeg kort oppsummere hva som er problemene i Tollbugata og Skippergata:


  1. Trafikk som kommer fra sidegatene og skal inn i Tollbugata, blir ofte stående slik at kollektivfeltet sperres, fordi filen for normal biltrafikk er full. Noen biler står også stille i kollektivfeltet mens de ivrig blinker til venstre for å vise at de har tenkt å flytte seg bare det blir plass til dem.

  2. Når bussene skal svinge inn i Skippergata fra Tollbugata, må vi krysse trafikken i venstre fil. Her får vi ingen hjelp av bilistene. Det hjelper heller ikke at det kommer såpass mye biltrafikk fra Skippergata at krysset som regel står fullt av biler, både fra Skippergata og fra Tollbugata. Det er ikke uvanlig å stå over både tre og fire perioder med grønt her før vi kommer oss inn i Skippergata. Hva med et eget lys for kollektivtrafikken her, slik trikken har fått noen kvartaler lenger oppe? Men da trenger vi noen flere sekunder enn de to trikken har fått.

  3. Skippergata står full av biler. Disse ser ut til å komme hovedsakelig fra Prinsens gate. På grunn av stadige feilparkeringer og vareleveringer på all stans forbudt vis-a-vis holdeplassen Kirkeristen, kommer ikke trafikken forbi når det står busser på holdeplassen. Og det gjør det jo ofte.

  4. Nå er heldigvis lyssignalene ved Karl Johansgate satt i drift igjen, men mange av forsinkelsene i sommer skyldtes trafikanter som ikke fikk seg til å sette av gårde over krysset, som jo i rushet er fullt av fotgjengere til enhver tid. At det også sto parkert en politipatrulje der hjalp ikke på eventyrlysten.

  5. Etter holdeplassen Kirkeristen skal vi først slåss med fotgjengere ved et fotgjengerfelt uten lysregulering. Så skal vi forsiktig liste oss over noen Tirpitz-plater mens vi slåss om plassen med fotgjengere som vimser rundt midt i veien. Deretter har vi vikeplikt for trafikken i Biskop Gunnerus' gate, mens vi også skal krysse nok et fotgjengerfelt uten lysregulering. Så er det feilparkerte vareleveringer, turbusser og annet slik at det tar tid å komme seg de siste hundre metrene i Skippergata. Er vi riktig heldige er det såpass mange turbusser, vareleveringer og personbiler som kjører ulovlig mellom Skippergata og Storgata at vi ikke kommer over på grønt, og må stå over en periode. Det er også temmelig vanlig at disse italienske monstertrikkene kjører på gult, og de bruker såpass lang tid på å komme over krysset at hele vår grønne periode kommer og går uten at vi kommer noen vei.

  6. Det siste punktet er krysset rett foran holdeplassen Brugata. Her er det ofte sperret for trafikk rett frem på grunn av kryssende trafikk som ikke kommer noen vei fordi fotgjengerne har fått grønt lys. Dette gjelder både trafikk som har kjørt på gult/rødt, og trafikk som kommer fra Storgata og skal inn i Lybekkergata.


Så hva mener jeg kan gjøres?

Sett ut personell for å passe på at uautorisert trafikk ikke kjører ulovlig i Stortingsgata, fra Skippergata til Storgata, og i Storgata ved holdeplassen Brugata.

Sett ut personell i lyskryssene i Tollbugata som kan sørge for at kryssene ikke stopper seg helt, og som kan hjelpe bussene inn i Skippergata.

Dette personellet trenger ikke bakgrunn fra Politiskolen. Vernepliktige soldater, for eksempel, kan gjøre dette.

Det ville også hjelpe om trikkeførerne i Storgata kjørte litt mindre aggressivt, og bremset ned når de så at de var i ferd med å få gult, men det er jo utopisk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du påpeker alle de viktigste punktene på en meget bra måte, og du skriver ikke minst veldig bra norsk. Jeg lurer på om de som styrer og steller med trafikk etc. i Oslo faktisk VET dette? Man skulle jo ikke tro det i det hele tatt. Har du overveid å maile noe slikt som det du har skrevet her til Trafikketaten/Samferdselsetaten/Plan og bygningsetaten? Eller andre instanser som kunne hatt nytte av å vite hva som er hovedproblemene i sentrumstrafikken.

Anonym sa...

Minst 1 leser har mailet Peter Myhre!

bussemannen sa...

Om du leser dette er det bare å ta kontakt, Myhre. Jeg tror "spesialrådgiver for samferdselsbyråden i Oslo" vil ta seg godt ut i CV-en min.