søndag 23. september 2007

Litt om blindsoner

VG har en artikkel om blindsonen på lastebiler i dag. De nevner også kort at noe av den samme problematikken gjelder for busser.

Alle har vel opplevd å komme løpende skrått bakfra mot en buss som står på en holdeplass, men at bussen bare kjører. Det er den minst dramatiske konsekvensen av blindsonen man kan oppleve.

I artikkelen nevnes det at det arbeides med et påbud om ettermontering av speil på lastebiler. Jeg skulle gjerne ha sett noe slikt for busser også. Det er et paradoks at vi som kjører buss i bytrafikk og ofte krysser sykkelfelter for å komme inn til fortauet, og derfor trenger blindsonespeil hele tiden, svært sjelden har slike speil tilgjengelig.

Også ut fra holdeplasser trenger vi blindsonespeil, men da på venstre side. De to verste holdeplassene på min rute er Møllerveien mot sentrum og Jakob Kirke fra sentrum. I begge disse tilfellene må jeg langt til venstre for å komme ut i trafikken, og har svært dårlig oversikt over trafikkbildet så fort jeg er begynt å svinge ut -- også om jeg lener meg langt frem og til venstre. Dette er også to holdeplasser hvor bilistene som kommer bakfra sjelden overholder vikeplikten. Det heter seg i lovteksten at bussjåføren skal unngå fare, men disse bilistene skulle bare ha visst at jeg ikke ser dem før de suser forbi meg.

Ikke bare bilister, forresten. Jeg har aldri opplevd en motorsyklist slippe meg ut. Ikke mopedister eller syklister heller, og i motsetning til motorsyklistene ser det ut til at disse vil passere så nær bussen som overhodet mulig.

Baksiden ved dette å ha mange speil er at de stjeler utsyn i andre retninger. Dette gjelder spesielt for speilene på venstre side.

Alt er stort på store kjøretøyer, også blindsonene. Hold stor avstand.

Ingen kommentarer: