lørdag 22. september 2007

Endelig II - med en bismak

På onsdag og mandag skrev Bussemannen og jeg om lukten av asfalt og politikere som kanskje holder løftene sine.

Dette burde vært fulgt opp på torsdag med dette innslaget, men lokale ukeaviser i papirutgave har en tendens til å bli liggende litt ekstra; det haster liksom ikke så mye.

Torsdag skrev Østkantavisa:

Neste torsdag (27. september) skal nemlig bydelsutvalget (BU) på Sagene ta stilling til et reguleringsforslag for Arendalsgata.

(...) bredere fortau, (...) innsnevret kjørebane med to og en halv meter. En egen sykkelvei er imidlertid ikke planlagt, men det legges opp til atskilte fotgjenger- og sykkelsoner på fortauet.

I utgangspunktet ser jo dette fint ut, men er det noe man har lært som Oslo-beboer en stund, så er det at politikere ofte fatter vedtak uten å sette seg inn i ting. Den siste bisetningen viser dette tydelig.

På nittitallet forsøkte Oslo kommune seg med flere slike løsninger rundt omkring, blant annet i Sognsveien sør for Ullevål stadion og langs Kirkeveien fra Ullevål sykehus til Majorstua. Konklusjonen den gangen var at man ikke lovlig kunne lage slike reserverte sykkelsoner på et fortau, og skillelinjene i malingen ble skrapet vekk. Ikke bare var det ikke juridisk dekning for løsningen, men det skapte farlige situasjoner, siden syklistene peiset på i større fart enn de kanskje ellers ville gjort. På Grünerløkka har vi en liknende løsning i Markveien som heller ikke fungerer: der er det et litt dårlig markert fysisk skille mellom sykkelvei og fortau, og i tillegg til alle virrende fotgjengere med og uten barnevogn, må de som sykler manøvrere seg mellom parkerte sykler, bildører som slenges opp og andre ting som er henstilt i sykkelfeltet.

Det er ingen grunn til å tro at dette skal fungere bedre i Arendalsgata. Syklister og fotgjengere vil dermed være til fare for hverandre på fortauet, mens andre syklister vil hisse på seg flere bilsjåfører mens de "snegler" seg avgårde i stakkarslige 20-30 km/t i vegbanen. Lokalbeboere vil på sin side også bli frustrert over at omtrent 20-30 parkeringsplasser forsvinner, slik at mengden dobbeltparkeringer øker.

Det er enklere å bare lage bredere fortau enn å lage en gjennomført løsning. Men politikere skal ikke bare velge de enkle løsningene, de skal også velge de gode og riktige løsningene. Lykke til, BU, neste torsdag får dere vise hva dere er gode for.

Ingen kommentarer: