fredag 14. september 2007

Hvilken side skal man passere på?

Det er helt normalt at mopedister og tråsyklister forsøker å komme forbi bussen på kryss og tvers og på skrå, helt uten tanke for småting som trafikkregler eller egen dødelighet. Tvertimot, de beskylder gjerne oss som kjører store kjøretøy for å "kutte svingene" når det plutselig ikke lenger er en halvmeter ledig plass på høyre side av en buss eller lastebil som svinger til høyre.

Mange lastebiler har fått et stort klistremerke med teksten "Advarsel! Du er i min blindsone!", etter et initiativ fra Norsk Lastebileierforbund. Jeg vil ha noe slikt som dette på bussen min:

6 kommentarer:

738 sa...

Usedvanlig velformulert kjære kollega. Rundkjøringa på Sagene er en sånn typisk "kill zone". Her kjører vi på rute 37 langsomt vogna gjennom slik at ingen barnevogner velter og heller ingen flyr ut av stolen og resultatet er da ofte at en kjapp sykkelist greier å pile inn mellom bussen og fortauskanten. Vogna er 18 meter lang og vi har ikke plass til selskap i rundkjøringa, men trøkker jeg dusten flat er det jeg som er bussmorderen. MEN,- på den annen side er det jo manko på organdonorer....

bussemannen sa...

Min favoritt er på Bislett, der hvor vi svinger opp i Josefines gate etter rundkjøringen (linje 21). Jeg har ikke tall på hvor mange syklistet jeg har jaget opp på fortauet der.

Anonym sa...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1991986.ece

Jeg vet ikke helt hva de mener med INNSIDEN (jeg ville tro det var venstresiden), men det kan virke som om dette var en forbikjøring på høyre siden.

bussemannen sa...

Jeg kom ut for en kamikaze-syklist i går. Idet jeg får grønt lys i Dronningens gate og skal svinge til høyre opp i Prinsens gate, smetter det en syklist forbi på min høyre side. Han skal rett frem. Om han hadde vært et sekund senere, ville han havnet under hjulet. Det er nemlig ikke helt opplagt at man må sjekke høyresiden sin før man svinger så lenge man står nær fortauet og blinker til høyre, og det faktisk er forbudt å kjøre forbi på høyre side (det er ikke sykkelfelt på stedet). Tvertimot har man oppmerksomheten på gangfeltet som fikk grønn mann samtidig.

Anonym sa...

Det er forbudt å kjøre forbi foran/i kryss (med et par unntak), men det du sier om å kjøre forbi til høyre er ikke riktig.

"§ 18. Særlige bestemmelser for syklende
1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel."

Jeg antar bussen din ikke går som sykkel. ;)

Dette betyr selvsagt ikke at fyren i dette tilfellet ikke brøt andre punkter i trafikkreglene og sannsynligvis er en dust.

bussemannen sa...

Det burde vært et addendum der, «der det er sykkelfelt».

Det er ren og skjær galskap å sykle mellom en buss og fortauet, spesielt når bussen skal svinge.